Polisen hindrade flera utländska ekipage att köra vidare – hade fel däck

Det är inte bara i Norge lastbilar beläggs med körförbud på grund av däck som inte uppfyller vinterdäckskraven. Även Sverige kan – och gör. Senast var det fyra utländska trailerekipage som hindrades fortsatt färd av trafikpolisen i Gävle.

Vi läser ofta att norsk polis hindrar fortsatt färd för lastbilsekipage med undermålig utrustning och däck som inte uppfyller kraven för vinterkörning. Detta sker även i Sverige.

Det är trafikpolis Finn Edlund i Gävle som berättar för oss att de under de senaste veckorna ställt fyra så kallade EU-ekipage, den sista i förra veckan, vars drivhjul bland annat inte uppfyllde standarden eller var felmärkta.
– M+S-däck är inga vinterdäck, säger Edlund och tillägger att de även kollat däcken på svenska ekipage som alla hittills har fått godkänt.

Vad som förändrats är att STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization, har gjort förändringar i vad som är att betrakta som vinterdäck.

I mitten på 1990-talet när STRO införde vinterdäckslistor, fanns det ingen märkning med kvalificerande funktionstest som krav. Den listan är nu borttagen. Istället står det:
”Sedan några år tillbaka finns 3PMSF-märkningen (3-Peak-Mountain-Snow-Flake) med funktionstest på snö som grund. Det är denna märkning och funktionstest som enligt UN ECE R117 kvalificerar ett däck för användning i ”svåra snöförhållanden”.”

Yara


Nya testmetoder utvecklas
vilket i framtiden kan ge möjligheter till fler märkningar på däck och därmed tydligare information till både återförsäljare och konsumenter om vilka däck som dels uppfyller lagkraven, men också som rekommenderas för nordiska vinterförhållanden.

Att det fortfarande är däcktillverkarna som certifierar sig själva är kanske inte optimalt, men för 3PMSF finns tydligt angivna kriterier i UN ECE R117 som måste uppfyllas. Samma gäller därför för alla däcktillverkare.

Finn Edlund tycker det är ett steg i rätt riktning och följer det som STRO anger och då duger inte M+S-däck.

Hur gick det med de fyra ekipagen ni ställde?
– De fick alla köpa och montera nya drivdäck av rätt sort. Åkerierna protesterade inte ens. De vet vad som gäller, avrundar Finn Edlund.

De som verkligen blev glada var chaufförerna som kunde fortsätta sin färd med bättre förutsättningar för sig själv och andra trafikanter.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-06 17:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Gävle Körförbud Lastbilar Trafikpolisen Trafiksäkerhet Vinterdäck