Förvaltningsrätten friar Bring-transportör från otillåtet cabotage

För två år sedan stoppas ett tjeckiskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen håller med om. Det tar tid för åkeriet att skaffa fram pengar och det tar därför tre dagar innan transporten kan fortsätta. Nu har Förvaltningsrätten sagt sitt – man upphäver Transportstyrelsens beslut, vilket innebär att pengarna ska betalas tillbaka till åkeriet.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

Måndagen den 5 september 2016 stoppas ett tjeckiskt ekipage för kontroll av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att det rör sig om ett otillåtet cabotage, vilket även Transportstyrelsen anser.

Åkeriet måste därmed betala förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, innan transporten tillåts fortsätta med annan dragbil. Något som alltså tar tre dygn.

Senare tar Transportstyrelsen det slutgiltiga beslutet vilket innebär att man inte tar hänsyn till åkeriets invändningar.
Åkeriet, Hruby Moving, kör för Bring. Via Andreas Alvlycke på Bring i Ystad, får vi för två år sedan veta att det hela handlar om ett missförstånd.

Åkeriet överklagar Transportstyrelsens beslut och åkeriets ombud, Tommy Pilarp, har nu fått rätt i Förvaltningsrätten i Falun.
Hos Bring i Ystad menar man att deras transport ”tagits som gisslan” av polisen. Idag pratar vi med platschefen på Brings terminal i Ystad, Ingemar Persson.

Hur då ”gisslan”? Pengarna betalas ju inte förrän tre dagar senare och det är väl inte polisens fel?
– Vi skickade över originalhandlingarna inom 30 minuter efter vi fått reda på att vår bil stoppats, säger Persson. Det var för övrigt vårt tjeckiska åkeri som meddelade oss och inte polisen.

Dokumenten Bring skickar, säger Persson styrkte på alla sätt att de hade gjort rätt, men att det inte hörsammades överhuvudtaget av polisen på plats.

Ekipaget klampas i väntan på pengar och även efter klampen tas bort efter dåvarande 24 timmar, råder ändå polisens order om att stanna kvar tills allt är betalt.


Originalhandlingarna, CMR, ska
följa godset hela vägen även om, som i det här fallet, svenska fraktsedlar skrivits ut på terminalen i Ystad för att adresserna skulle vara korrekta.
– Polisen hävdade, efter samtal med vår förare som talade dålig engelska, att föraren sagt att han även lastat på terminalen, vilket inte alls stämde, fortsätter Persson. Han lossade delar av godset, fick dokumenten och begav sig till Ljungby för slutlossning.

Detta finner Förvaltningsrätten styrkt av de dokument Bring presenterar. Men, dokumenten fanns ju inte i bilen, är det då rimligt att säga allt är polisens fel?
– Jag har förståelse för att ekipaget stoppades eftersom handlingarna inte kunde visas på plats, men enligt cabotagereglerna ska vi få en chans att yttra oss och ge vår syn på saken innan bilen klampas och det fick vi inte i detta fallet, säger Persson. Jag anser polisens agerande i samband med detta ärende, var orimligt och orätt.

Persson understryker att de i övrigt självklart välkomnar kontroller längs vägarna.

Transportstyrelsen gick på polisens linje och Bring ser händelsen som en principsak och beslutar sig för att driva ärendet hela vägen.
– Att driva ärendet under två år, har varit oerhört resurskrävande och kostat både pengar och tid, men principiellt var detta en viktig fråga för Bring, avrundar Ingemar Persson.

Proffs har varit i kontakt med polisen som hade hand om ärendet, Johan Håkansson. Han minns händelsen.
– Det som faktiskt är väldigt viktigt att komma ihåg i ärendet är att det är det tjeckiska åkeriet som är part i samband med kontrollen. Därav att kommunikationen primärt sker med dem och inte med Bring. Chauffören uppgav att delar av lasten lossats och att ny last lastats på, samt att han fått nya frakthandlingar. Jag försäkrade mig om att jag och chauffören förstod varandra. Jag har därmed svårt att se hur ett annat beslut skulle kunna ha fattas med de uppgifterna som han lämnade, förklarar Johan.

I två år har alltså åkeriet legat ute med 40 000 kronor. Det svenska rättssystemet förtjänar kanske därmed en knäpp på näsan. Ska det verkligen behöva ta två år att avgöra ett ärende som är av förhållandevis enkel karaktär? Inte alls acceptabelt, menar Proffsredaktionen.

Om artikeln

Publicerad: 2018-10-05 17:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring Förvaltningsrätten Helsingborg Otillåtet cabotage Rättsfall Trafikpolisen Transportfusket