Richard Karlsson, Lars-Olof Tuvesson, Peter Lundgren, Sören Johansson och Stefan Lovén träffades idag för att utbyta tankar och erfarenheter.Fotograf: Göran Rosengren Richard Karlsson, Lars-Olof Tuvesson, Peter Lundgren, Sören Johansson och Stefan Lovén träffades idag för att utbyta tankar och erfarenheter.Fotograf: Göran Rosengren

EU-parlamentariker på studiebesök hos trafikpolisen

Lundgren: ?De måste bli fler?

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) gjorde under torsdagen ett studiebesök hos trafikpolisen i Helsingborg. Detta i avsikt att få en närmare inblick i polisens arbete och för att diskutera vilka behov som polismännen på fältet har för att kunna utföra effektiva kontroller av den tunga, yrkesmässiga trafiken.

Lundgren har cirka 30 års erfarenhet av livet som lastbilschaufför och han är dessutom väldigt insatt i den lagstiftning och i de problem och utmaningar som omgärdar svensk åkerinäring. Men timmarna i Helsingborg betydde en hel del ny kunskap för Lundgren.
– Jag kan konstatera att det finns saker som jag måste ta upp till diskussion i Bryssel. Som det svenska rättssystemet är idag innebär det att konkurrensen blir väldigt snedvriden i många fall.

– Detta i sig är inga kioskvältande nyheter. Men trafikpoliserna öppnade upp ögonen på mig och berättade om fusk som gör att vissa åkerier och chaufförer faktiskt helt kan slippa straff. Och det är inte okej, förklarar Peter utan att nämna exakt vilken typ av fusk som avses.
– Nej, detta får bli en hemlighet tills vidare. Jag vill ju inte ge de oseriösa åkerierna glädjen att finna nya sätt att försämra för de seriösa företagen.

Peter Lundgren är glad över att nu ha etablerat personlig kontakt med några av Sveriges mest effektiva trafikpoliser – och bilinspektörer, de som han tidigare bara har läst om och sett i tidningen Proffs.
– Det är beklämmande att konstatera att dessa poliser, med en alldeles unik kompetens och vilja att försöka stävja den olagliga trafiken, behandlas så styvmoderligt. Det är stor skandal att man inte satsar mer på dem.

– Vi måste helt enkelt utbilda många fler trafikpoliser med kompetens att kontrollera den tunga trafiken. Vi kan annars omöjligt uppfylla kraven som EU ställer vad gäller antalet tungkontroller. Och absolut inte år 2018 då EU:s krav ökar ytterligare.

Även de församlade poliserna och bilinspektörerna var nöjda med mötet.
– Att få den här nära kontakten med politiker är väldigt bra. Det gör det enklare att föra fram våra tankar direkt till dem som kan göra något åt rådande situation framförallt vad gäller EU lagstiftning och nationell lagstiftning på yrkestrafikområdet. Rätt lagstiftning ger oss verktyg att jobba med säger trafikpolis Sören Johansson.

Diskussionen runt fikabordet är både allvarlig och lättsam. Exempel på lagbrott, hämtade från polisens vardagliga kontroller, varvas med dråpliga berättelser från samma verklighet.

Med gårdagens avsnitt av Uppdrag granskning i färskt minne, kan Peter inte låta bli att skicka en känga till ansvarig minister, Anders Ygeman.
– Jag har en hel del synpunkter på hur han axlar det ansvar som han faktiskt har. Jag vet att han är kunnig på transportområdet, vi såg exempel på det under förra årets valupptakt, och därför irriterar det mig extra mycket att han uttalar sig på ett sätt som i branschens ögon får honom att framstå som novis av sällan skådat slag.

Tidningen Proffs kommer att spinna vidare på Lundgrens åsikter om inrikesministern. Vi kommer dock först att intervjua Anders Ygeman för att han så klart ska få en möjlighet att besvara kritiken.

Om artikeln

Publicerad: 2015-11-05 17:45
Kategori: Nyheter
Taggar: EU Helsingborg Peter Lundgren SD Trafikpolisen