RÄTTSFALL
Fotograf: Tommy Holl, arkivbild

Kvinna dödad av tappad last – chauffören frias i hovrätten

Under en transport från Munkedal till Oslo föll tre stora betongelement av en trailer och en äldre kvinna i en mötande mopedbil dödades. Lastbilschauffören åtalades för vållande till annans död, men trots att lasten var otillräckligt säkrad friades han av Uddevalla tingsrätt. Hovrätten för västra Sverige har nu fastställt tingsrättens dom.

Det var den 12 mars 2012 som den då 37-årige chauffören kom körande på länsväg 911. På trailern hade han tre stycken 3,5 meter höga betongblock (prefabricerade väggelement) med en sammanlagd vikt på 30 ton. Blocken stod lutade mot en ställning av så kallade A-bockar. (Läs även tidigare artikel i Proffs)

Han hade arbetat som chaufför i åtta år, och det senaste året kört betongblock i stort sett dagligen. Däremot hade han inte använt den aktuella trailern eller A-bocken tidigare, och heller inte kört en så hög last på den här typen av trailer. Normalt när han körde med A-bockar var det delade bockar, en fram och en bak. Här var det två lösa bockar som svetsats ihop, och det gick bara att fixera bocken med en tapp i trailergolvet framtill.

Chauffören fäste bocken som han blivit instruerad, och sedan personal hos leverantören lastat betongblocken spände han fast blocken med spännband och kättingar. Efter några hundra meter efterdrog han kättingarna.
I samband med en omkörning märkte han att det var hög tyngdpunkt på lasten, det svajade i trailern. När han kom till en högersväng vid Alanässjön höll han därför en låg hastighet men överraskades ändå av att kurvan var så snäv som den var. Mitt i kurvan hörde han hur det small till och när han tittade bakåt såg han att väggelementen stod rakt upp på vänstersidan. Kättingarna satt dock kvar.

Han förstod att något brustit och försökte därför bromsa in försiktigt samtidigt som han höll ut svängen så mycket som möjligt för att få tillbaka vikten på trailern. Men betongblocken och A-bocken gick ändå i backen.
På mötande sida kom en äldre kvinna i en mopedbil. Hon hann inte stanna och avled direkt vid krocken med betongblocken.

Chauffören åtalades för vållande till annans död. Enligt åklagaren berodde olyckan på att chauffören inte säkrat lasten ordentligt.
Åklagaren stödde sig på ett utlåtande av en expert på lastsäkring. Experten hävdade att A-bocken hade flera fel. Den kunde bara fixeras framtill, bakpartiet kunde röra sig. Bocken var dessutom för rakt byggd, och i vissa delar alltför vek. Bakre delen av lasten var säkrad med två kättingar, det hade behövts ytterligare tre kättingar för att hålla betongblocken på plats.

Att A-bocken var tippningsbenägen på grund av sin konstruktion var enligt experten omöjligt för chauffören att veta. Däremot borde det ha varit uppenbart för honom att surrningsarrangemanget inte kunde förhindra glidning i bockens bakkant, och han borde därför ha sett till att ha gummimattor under bocken eller ha använt extra surrningar.

Uddevalla tingsrätt påpekade att utgångspunkten är att chauffören bär ansvaret för att lasten är säker under transporten. Men han hade ingen särskild utbildning i lastsäkring, utöver den som krävs för att ta lastbilskörkort. Han hade blivit visad av chaufförer hos leverantören av betongblock hur lasten skulle säkras, och hur många kättingar som skulle användas.

Trailern och A-bocken hade också använts en längre tid före olyckan av andra chaufförer för liknande transporter, utan tapp baktill på ställningen som fixerade den i sidled och med lasten förankrad på samma sätt.
Chauffören följde vad han trodde var korrekta instruktioner för säkring av lasten, och trots att den bakre tappen inte kunde fästas hade han anledning att tro att dessa instruktioner gällde även för den aktuella lasten konstaterade tingsrätten.

Även om det var en felbedömning som fick tragiska följder, så ansåg tingsrätten inte att hans försummelse var så klandervärd att han gjort sig skyldig till en straffbar oaktsamhet. Och därför friades han

Domen överklagades, men Hovrätten för västra Sverige instämmer rakt igenom i tingsrättens bedömning. Chauffören hade varit oaktsam, men oaktsamheten var inte tillräckligt allvarlig för att vara straffbar. Därför ogillas åtalet, och därmed ogillas också det skadeståndsanspråk på 45 000 kronor som den döda kvinnans sambo framfört.

Om artikeln

Publicerad: 2014-07-16 12:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Hovrättsdom Lastsäkring Rättsfall Trafikolycka