Ledare

MÅNADENS LEDARE

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.
MÅNADENS LEDARE

Det kan bli kallt i stugorna när de elektriska lastbilarna rullar ut

I det här numret har vi lagt lite extra energi på artiklar om just energi. Du kommer att kunna läsa en hel del om elektrifiering av vägtransporter. Inte alls mycket om tekniken i lastbilarna, det hoppar vi över den här gången.
Istället har vi försökt att reda ut begreppen vad gäller själva el-infrastrukturen och energiförsörjningen. Klarar elinstallationen i din fastighet av att försörja lastbilens batteriladdare med ström? Och kommer den svenska elproduktionen att räcka till?
Artiklarna har vi planerat och jobbat med under en längre tid. Och just nu är ämnet hetare än någonsin.
MÅNADENS LEDARE

Deklarera går bra – men varför funkar inte YKB-utbildning via nätet?

Ett märkligt och omvälvande år läggs snart till handlingarna. Coronapandemin har sannerligen vänt upp och ner på det mesta och samhället har ställt inför tuffa prövningar, inte minst har många företagare fått se sina livsverk raseras. Tuffast har det naturligtvis varit för alla som har förlorat sina nära och kära på grund av covid-19. Så här i juletid skänker vi en extra tanke till alla som drabbats.
MÅNADENS LEDARE

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.
MÅNADENS LEDARE

Rättegången blev en dikeskörning – eller..?

I början av september hölls huvudförhandlingar i Helsingborgs tingsrätt gällande brott mot beställaransvaret. På den åtalades bänk satt vd:n för DSV Road i Sverige, Magnus Malmqvist. Vid hans sida, företagets juridiska ombud Tommy Pilarp.
Rättegången blev en märklig tillställning på flera sätt. Inledningsvis, redan före förhandlingarna, träffade jag och min kollega åklagaren som direkt berättar att hon börjat läsa in sig i ärendet dagen innan. Hon gav intrycket av att redan ha gett upp. Att sannolikheten för en fällande dom inte var speciellt stor.