MÅNADENS LEDARE

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.



Polisen tar dragbilen i beslag och föraren sätts i förvar där han förhörs och får lämna blodprov.

Några timmar senare knallar föraren ut ur polishuset. Och på gatan utanför står hans dragbil. Åklagaren har nämligen hävt beslaget av den misstänkt ”dubbelmanipulerade” lastbilen.

Händelsen berättade vi om på vår nyhetssajt i en artikel som publicerades den 1 april. Men datumet till trots så handlar det inte om något taffligt försök till aprilskämt. Det är ”dagens sanning” och det som hände sätter fingret på ett stort bekymmer. Inte endast för vägtransportbranschen utan även för samhället i stort.

När vi pratar med åklagaren i fråga, förklarar hon sitt beslut med att beslaget inte var ”en proportionerlig åtgärd i förhållande till vilka brott som chauffören var misstänkt för”.

Som sagt, det var den 1 april men åklagaren verkar inte skoja med oss.

Vi frågar henne om hon känner till regelverket som kringgärdar brott av den här karaktären och om hon i annat fall kontaktade någon som är insatt i ämnet. Men nej, hon återkommer till ”proportioner” och ”proportionalitetsbedömningar”. Tydligen bra ord att använda om man vill fäkta bort jobbiga journalister. För något mer subjektivt uttryck än det sistnämnda är svårt att finna.

Senare skulle det visa sig att chauffören förvisso hade använt narkotika, men att han vid tidpunkten för provtagningen inte hade tillräckligt höga värden för att kunna dömas för drograttfylleri. Ärendet läggs därför ner.


Ett misstänkt otillåtet cabotage
innebär att åkeriet skulle ha betalat in 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Men istället för att göra det, ber åkeriägaren bokstavligt talat den uppringande bilinspektören att ”fara åt helvete”.

Den väluppfostrade och seriösa åkeriägaren tar sig för pannan. En åkare som ringde upp mig strax efteråt var riktigt uppgiven och funderade på om han bodde i Sverige. ”Landet som ska vara bäst i allt”, som han uttryckte det.

Nu har troligtvis dragbilen såväl som chauffören sedan länge lämnat Sverige. Kvar på kontrollplatsen står ett antal förvånade poliser och bilinspektörer. Och kanske sitter det en å annan förvånad handläggare på Transportstyrelsen, vad vet jag?

Salt i såret blev det några dagar senare när vi skriver en artikel om en annan polsk transportör som stoppades av Tungvognscenter i Danmark. Den danska polisen, som har full support av sina specialåklagare, misstänkte även i det här fallet att färdskrivaren var manipulerad och tog ekipaget i beslag.

Den tekniska undersökningen visade att misstankarna stämde och den polske åkaren fick betala motsvarande 320 000 kronor i böter innan han kunde kvittera ut sin lastbil igen.

Det är svårt att inte uppröras över hur illa trafikärenden hanteras av åklagarna i Sverige. Om det nu inte handlar om en rödljuskörning eller fortkörning – alltså brott mot lagar som inte kräver några större kunskaper av den som ska se till så att rättssamhället fungerar.

Hur ska polisen kunna utreda manipulationsbrott i framtiden om åklagarna resonerar som i ovan beskrivna fall? Vi ställde faktiskt frågan till åklagaren.

Gissa vad hon svarade?
”Då måste det vara proportionerligt att vidta aktuella utredningsåtgärder.”…

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-29 16:00
Kategori: Ledare
Taggar: Åklagare Manipulation Rättsfall Rättsväsendet Trafikpolisen Tungvognscenter