MÅNADENS LEDARE

Snart kan du möta oss i en fjärde kanal!

Sverige toppar förra årets statistik för patentansökningar i EU. Under det första ”corona-året” flödade kreativiteten hos det svenska folket. Även här på tidningen har vi funderat på hur vi kan vidareutveckla vårt arbete i vår strävan att hela tiden bli bättre. Och nu kan vi presentera en nyhet för dig som läser Proffs – och som annonserar i våra kanaler!

Upplands Motor


1990 grundades tidningen Proffs, alltså för 31 år sedan. På den tiden var det inte många som hade tillgång till internet, men det var under 1990-talet som privatpersoner i allt större utsträckning började använda ”nätet”.

Proffs byggde snart sin första hemsida men till en början fungerade den mest som ett ”skyltfönster” för att visa omvärlden att vi fanns och för att berätta om vad vi jobbade med. Det var först på 2000-talet som vi bestämde oss för att satsa på dagliga nyheter, vilket skulle visa sig var helt rätt. Idag kan vi räkna in miljontals besökare varje år och det vi skriver läses av folk från olika håll i världen. Främst från Sverige (så klart) men vi har även många besökare från övriga Europa – inte minst från öst, vilket kan förklaras med att vi många gånger rapporterar om olagliga transporter från just dessa länder.

Webb-TV blev vår nästa ”grej”. Med en videokamera och en mikrofon drog vi ut på fältet för att intervjua bransch- och myndighetsfolk. Vi har även gjort inslag med politiker. Och faktiskt även med Litauens ambassadör i Sverige där vi lyfte de så kallade parkeringsproblemen där de litauiska åkerierna Vlantana och Girteka för tillfället stod i centrum då deras ekipage, enligt många svenska förare, ”ockuperade” varje ledig kvadratcentimeter på svenska uppställningsplatser. Vi besökte sedermera även Girteka i Litauen och därefter intervjuade vi åkeriets kommunikationschef på en parkeringsplats i Skåne.

Vår ambition är att ta upp aktuella ämnen i alla våra kanaler. I den tryckta tidningen består innehållet ofta av lättsammare reportage av typen ”hemma-hos”. På webben publicerar vi främst artiklar som vi anser mår bra av att kunna delas och därmed läsas av en bredare publik, som till exempel politiker på alla nivåer.

Ett gott exempel på sådana artiklar är det som vi kommit att kalla ”Transportfusket”.

VBG onspot


Den typen av artiklar
kräver stora, tidsmässiga investeringar. Men vi tycker att det är viktigt att branschens problem blir riktigt genomlysta. Allt för att medvetliggöra inte minst ministrar och andra med inflytande, att det faktiskt finns stora problem som riskerar att slå omkull betydande delar av svensk vägtransportindustri.

Inledningsvis berättade jag att vi hade en nyhet. Så, vad handlar den om?
Vi kommer inom kort att öppna upp ytterligare en nyhetskanal. Kanalformatet är inte nytt i sig, men för oss är det. Vi startar en podd som vi har valt att kalla ”En Riktig Chaufförspodd”.
I skrivande stund trimmar vi in tekniken och snart spelar vi in det första avsnittet.

Redan idag finns det poddar som riktar sig till er som kör lastbil. ”Lastbilspodden” (länk till poddens Facebooksida) är ett lysande exempel och vi hoppas och tror att vår chaufförspodd och Lastbilspodden kommer att komplettera varandra.

Avslutningsvis vill jag be dig som läser att du hör av dig till oss om du har förslag på vad våra podd-avsnitt kan handla om och vilka frågor som du vill ha svar på.
Skriv ett mejl till podd@vagpress.se och berätta. Jag är idel öra!

www.chaufforspodden.se kan du lämna ditt namn och din e-postadress så meddelar vi dig när det är dags för premiäravsnittet.

Vi hörs, i ”En Riktig Chaufförspodd”!

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-26 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: