Likabehandlingsprincipen – en illa vald benämning Fyllor, kriminalitet, slagsmål och mord. Det låter som inledningen på en kriminalserie på TV4. Men det kan lika väl handla om en vanlig natt bland lastbilarna på en Statoilparkering.
Finns egentligen viljan att stävja buset? Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ?illojal konkurrens?. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.Men är det hela sanningen?
MÅNADENS LEDARE Polisen – en självkannibaliserande organisation Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.
Det går inte att driva lastbilar med bergvärme, Karin! I den här ledaren tänkte jag skriva något lättsamt och trevligt för dig att läsa så här mitt i sommaren. Men så fick jag syn på en nyhet på Dagens Industris hemsida, med Karin Svensson Smith (MP) i "huvudrollen"...
Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”? Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.
Hur kan en rumänsk förare ta en förlust på 45 000 kronor? Finns det över huvud taget något intresse för att komma tillrätta med brotten mot svenska vägtransporter? Frågan är i allra högsta grad befogad. Och den har aktualiserats senast i månadsskiftet april/maj, då en rumänsk chaufför ertappades i Helsingborg med 10 000 liter diesel, förvarad i IBC-tankar, på sin trailer. Och som ganska omgående friades.
Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.
Svårt att respektera okunnighet Man ska respektera domslut. Åtminstone är jag "uppfostrad" enligt den filosofin. Men ibland är det svårt. Som i rättsfallet om "Mogetorpsolyckan" som inträffade den 21 januari i år.
I vilket syfte letar jurister efter luckor i lagen? I det fall du vet vad en lag är avsedd för ? respektera den. Följ den. Att nagelfara lagtexter i syfte att finna luckor som kan utnyttjas för att kringgå lagens egentliga syfte, borde kriminaliseras, enligt min kanske något naiva uppfattning.
Tänk om småländska åkerier slapp betala böter! Den 20 december hölls avslutande manifestationer för ?Här stannar Sverige?-kampanjen. Inte någon politiker har kunnat undgå budskapet.Knappt har vi hunnit svälja den sista biten julskinka förrän det är dags igen. Nu har kampanjen dragit igång igen, fast med något ?reducerad? intensitet. Varje tisdag och torsdag klockan 12 och 24, stannar lastbilarna. Något man tänker göra fram till påsk.