Välkommen att följa med oss in i ett nytt spännande nyhetsår i vägtransportbranschen. Ett år då vi fortsatt kommer att fokusera på transportfusket och ställa så många som möjligt till svars för kriminella tilltag som drabbar den seriösa åkerinäringen.
Svensk som utländsk.
Ledare
När tar ministerns tålamod med Eliasson slut?
Tidningen Proffs har länge rapporterat om olagliga transporter och oseriösa transportföretag. Vi har haft en liknande approach allt sedan tidningen grundades år 1990. Alltså långt innan någon av oss i lastbilsbranschen antagligen funderade speciellt mycket på cabotage. Och än mindre på olagligt sådant.
Vi har stångat våra pannor blodiga mot styvnackade politiker, skumma åkerichefer och egoistiska speditörer.
Vi har stångat våra pannor blodiga mot styvnackade politiker, skumma åkerichefer och egoistiska speditörer.
Gör trafikpolisen nationell istället för lokal
Efter många och långa intervjuer som vi på Proffs har gjort, har vi fått en tydlig bild av de tankar som poliserna på fältet generellt har, att den svenska trafikpolisens framtid är hotad. Och därmed hotas också de seriösa transportföretagen. Omorganisationen inom myndigheten har inneburit att många beslut har fattats under en förhållandevis kort tidsperiod. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan lär dröja ett tag.
Likabehandlingsprincipen – en illa vald benämning
Fyllor, kriminalitet, slagsmål och mord. Det låter som inledningen på en kriminalserie på TV4. Men det kan lika väl handla om en vanlig natt bland lastbilarna på en Statoilparkering.
Finns egentligen viljan att stävja buset?
Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ?illojal konkurrens?. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?
MÅNADENS LEDARE
Polisen – en självkannibaliserande organisation
Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.
Det går inte att driva lastbilar med bergvärme, Karin!
I den här ledaren tänkte jag skriva något lättsamt och trevligt för dig att läsa så här mitt i sommaren. Men så fick jag syn på en nyhet på Dagens Industris hemsida, med Karin Svensson Smith (MP) i "huvudrollen"...
Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”?
Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.
Hur kan en rumänsk förare ta en förlust på 45 000 kronor?
Finns det över huvud taget något intresse för att komma tillrätta med brotten mot svenska vägtransporter? Frågan är i allra högsta grad befogad. Och den har aktualiserats senast i månadsskiftet april/maj, då en rumänsk chaufför ertappades i Helsingborg med 10 000 liter diesel, förvarad i IBC-tankar, på sin trailer. Och som ganska omgående friades.
Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös
Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.