Miljön, ett svepskäl?

Året drar snart sin sista suck och visst är julhelgerna en mysig tid? Eller..?
Våra styrande lär ju åtminstone stå för årets ?klapp? genom att ge oss ett dieselpris som vi sent kommer att glömma.
Aspök

Fantasilösa myndighetsutövare – Ett hot mot trafiksäkerheten

Danskarna har tydligt visat sitt missnöje mot höga böter för vad man kallar ?administrativa brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna?. En klapp på axeln för att man har modet att ta i med hårdhandskarna och att man inte räds att ställa sig i vägen för privatbilisterna. Förvisso släppte man ju förbi både bussar och personbilar, men köerna som uppstod drabbade naturligtvis ?Svensson?.  Eller i det här fallet, ?Olsen?.
Nokian

Vi accepterar inte rättens ovilja

Olaglig cabotagetrafik är ett hett diskussionsämne i vägtransportbranschen. Så har det varit under en längre tid och det är något som många svenska förare och åkeriägare har svårt att acceptera. Med all rätt. Att den svenska definitionen av begreppet ?tillfällig? i samband med cabotagetrafik är bristfällig, känner de flesta till. Detta utnyttjas därför av många utländska åkerier och uppenbarligen även av tingsrätterna, som i princip lägger ned fallen innan man ens har sprättat upp kuverten med de anmälningar som emellanåt kommer in från våra trafikpoliser runt om i landet.
Hultsteins

Ferrarifärden som fick rätten att se rött

För cirka 2,5 år sedan befann jag mig i min bil på väg till en testkörning i Dalby. Efter att ha varit på väg i cirka tjugo minuter förvandlades denna härliga morgon plötsligt till värsta thrillern. Utan förvarning befann jag mig i ett kaos med trafikpoliser, en adrenalinstinn lokalkonstapel från Örkelljunga samt en kvaddad Ferrari. Polisman Ulf Janbo från Helsingborg hade prejat Ferrarin vars förare nyss hade satt skräck i hela sin omgivning.
StockholmTM

Hej, hej Gotland!

Vad tänker du på om jag säger ?Gotland?? Almedalen, semester eller kanske ringmuren? För många är Gotland ett semesterparadis men på ön spirar en imponerande företagsverksamhet. Inte minst hos de många åkerierna.
VBG onspot

Hur ska vår match sluta?

De gångna veckorna har man inte kunnat undvika dagstidningarnas svarta rubriker om fotbollsbråket Sverige-Danmark. Supportern som av kärlek till sitt landslag råkade trampa riktigt ordentligt i klaveret lever idag ett liv med ständig ångest för det han gjorde mot den tyske fotbollsdomaren den där olycksaliga kvällen i början av juni.
StockholmTM

Paradoxalt är ordet

I förra numret av Proffs skrev vi bland annat om hur man definierar begreppet ?körtid?. Vårt exempel då var påhittat och handlade om en budbil som med lätthet kunde förlora flera timmars produktionstid varje vecka. Detta avfärdades av Vägverkets projektledare för nya färdskrivaren, Per-Arne Holm, som hänvisade till en holländsk studie. Studien visade att förlusten blev ?endast? 15 minuter per dag.
Daf

Har ni hört om badhuseffekten?

Det finns saker som upprör och engagerar oss människor i olika grad. Hur vi reagerar, och hur starkt, är självklart individuellt och man kan inte i förväg sia om hur exempelvis en tidningsartikel ska tas emot av en grupp läsare.
Nokian

Det var bussförarens fel!

Det var en oerhört tragisk bussolycka vi fick höra om i slutet av februari. Sex passagerare fick sätta livet till och ett stort antal människor får dras med våldsamma bilder på sina näthinnor för mycket lång tid framöver. Om de ens någonsin försvinner.
Aspök

Härdsmälta på Forsmark

Det är tydligen inte enbart i trafiken som fylleristerna gör sig påminda. I slutet av januari släpps nyheten om att man på kärnkraftverket Forsmark har avslöjat att tre (av 25) i personalen varit alkoholpåverkade under arbetstid. Inte ens på den här typen av arbetsplats är man tydligen förmögen att utföra den enklaste konsekvensanalys.