Girighet och flathet hotar branschen

Det är sannerligen en tuff tid vi befinner oss i just nu. Varsel och konkreta uppsägningar har blivit vardagsmat och många företag har också fått sina anställda att arbeta billigare genom sänkta löner och/eller genom arbetstidsförkortning.

Bengt Svenson, du har gjort ditt!

För ganska precis ett år sedan tog jag upp fallet "Kennerth Mårtensson" här på ledarplats. Kennerth har i 40 prickfria år arbetat som polis men fick sparken efter att ha stoppat en personbil innehållande två unga biltjuvar på luciamorgonen år 2004. Då arbetade Kennerth och hans trafikpoliskollega med att kontrollera nykterheten i trafiken på Österlen. Biltjuvarna stannade dock inte på polismans tecken utan valde att istället ta till flykten.
VBG onspot

Ännu ett katastrofalt regeringsförslag

Är det kanske dags att nu kasta bilnycklarna till alla svenska lastbilar i en djup märgelgrav? Det är åtminstone svårt att tolka regeringens förslag till höjd dieselskatt på annat sätt än att man nu vill ge den svenska vägtransportbranschen nådastöten.
"Sverige ska ligga i framkant" när det gäller arbetet för att nå klimatmålen, säger miljöminister Andreas Carlgren i en tv-intervju.
Ska man då strunta i hur det går för de svenska företagen, undrar jag - och säkert många med mig.
Hultsteins

Vem mår bättre om Volvochefen jobbar gratis?

Som löntagare, förälder och världsmedborgare är det omöjligt att inte låta sig dras med av alla "larmrapporter" om världsekonomins störtdykning. Det har gått inflation i kris, krasch, härdsmälta och i många andra ord. Och givetvis är läget "botten" för många företag.
Men ärligt talat, hur ser din egen privatekonomi ut jämfört med bara för ett halvår sedan? Är det så mycket sämre?
Nokian

Är det okej att bli misshandlad på jobbet?

Under förra årets sista skälvande timmar råkade en vägarbetare ut för misshandel vid ett vägarbete på riksväg 40 strax väster om Jönköping. Två killar i en bil ansåg att de inte kom förbi arbetsplatsen tillräckligt snabbt och pucklade därför på vägarbetaren så att blodvite uppstod. Därefter försvann bilisten och dennes kumpan från platsen.
Vägarbetaren hann däremot notera registreringsnumret och lämnade självklart över uppgiften till polisen.
VBG onspot

Tjejer, se hit!

För ett tiotal år sedan höjde de flesta på ögonbrynen när man såg en tjej som körde lastbil. Att tjejerna har tagit plats bakom ratten är i dag inget som längre förvånar. Och att chaufförsbranschen fortfarande är mansdominerad är heller ingen nyhet. Faktum är att antalet tjejer som kör lastbil ständigt ökar.
VBG onspot

Allt är möjligt – åtminstone i teorin…

Känn dig välkommen till ett nytt nummer av tidningen Proffs. Tiden går snabbt och om blott två månader är det dags att ställa ut gröten på trappan och hålla tummarna för att den skäggige farbrodern från Nordpolen tittar förbi med sin välfyllda julklappssäck. I år riskerar säcken förvisso bli lite lättare än vanligt eftersom giriga, profithungriga finansvalpar i Amerika tycks ha satt igång en rejäl härdsmälta i den globala ekonomin.
Hultsteins

Skjut in en antabusstav i armen på fyllskallarna!

Enligt beräkningar som Vägverket har gjort, far drygt 15 000 alkoholpåverkade förare omkring i fordon på vägarna i Sverige. Varje dag! Det är skrämmande siffror.
Sedan 2001 har antalet anmälda fall av rattonykterhet ökat från 18 000 till 31 000 per år. Man blir faktiskt ganska skakad av denna läsning.
Nokian

Mördande bränslepriser, bokstavligt talat

Det höga bränslepriset har åstadkommit ljudliga debatter de gångna månaderna. I skrivande stund pekar dock priskurvan nedåt men soppan är ändå oskäligt dyr anser jag ? och säkert många med mig.

Yrkesförarens kompetens är guld värd

Som en del av er kanske redan känner till har jag ett förflutet som yrkeschaufför. Jag började som busschaufför på SJ i mitten av 1980-talet för att kort därefter köra turister till Italien, Österrike och Jugoslavien för Egon Svensson i Ödåkra. Det blev även en hel del skolskjutstrafik hos herr Svensson. Men redan som litet ?knott? hade jag siktet inställt på lastbilstrafiken och jag visste med säkerhet att jag en dag skulle köra långtradare. Det lät inte vänta på sig särskilt länge och 1988 fick jag så anställning på ett åkeri utanför Åstorp i Skåne. Där rattade jag runt i diverse distributions-, växelflaks- och fjärrbilar.
Hultsteins