Det här är ju ganska modigt av Vägverket

Vägverket har nu föreslagit ett förbud för förare att använda handhållen mobiltelefon under färd. Så säger rubriken i det pressmeddelande som verket skickade ut i mitten av april. Notera ordet ?förare? ? inte ?yrkesförare?!
Säkert som amen i kyrkan skapas nu två läger för om detta förslag är relevant eller inte. Och för ovanlighetens skull tänker jag inte avslöja min inställning i frågan.
Daf

Jag är djupt oroad för rättssäkerheten

Tänk dig att du i 40 år har kört din lastbil, utan att ha fått så mycket som en parkeringsbot. Plötsligt får någon privatperson för sig att de ska ?sätta dit? dig och anmäler dig exempelvis för att du kört på fyllan. Självklart har du aldrig ens tänkt tanken att sätta dig bakom ratten, men anmälaren vidhåller att så varit fallet. Tänk dig dessutom att anmälaren i fråga är en 17-årig yngling som fått för sig att lastbilstrafiken till varje pris måste bort från vägarna och att man därför vill ?jävlas? med alla yrkesförare, bland annat genom att anmäla dem för fiktiva brott.
Nokian

Skogö borde kontakta RFSU

Vem har väl kunnat undgå att läsa om Nollvisionens misslyckande? Kvällstidningarna var i år ovanligt snabba med att summera förra årets svarta dödstal i trafiken samt kritisera det som har kommit att kallas ?Vägverkets Nollvision?. I spetsen för kritiken går som vanligt den allsmäktige Robert Collin på Aftonbladet. Hans uppfattning om trafiksäkerhet är lika vinglig som en smörklick på en het stekpanna.
Meca Tunga Delar

Miljön, ett svepskäl?

Året drar snart sin sista suck och visst är julhelgerna en mysig tid? Eller..?
Våra styrande lär ju åtminstone stå för årets ?klapp? genom att ge oss ett dieselpris som vi sent kommer att glömma.
Meca Tunga Delar

Fantasilösa myndighetsutövare – Ett hot mot trafiksäkerheten

Danskarna har tydligt visat sitt missnöje mot höga böter för vad man kallar ?administrativa brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna?. En klapp på axeln för att man har modet att ta i med hårdhandskarna och att man inte räds att ställa sig i vägen för privatbilisterna. Förvisso släppte man ju förbi både bussar och personbilar, men köerna som uppstod drabbade naturligtvis ?Svensson?.  Eller i det här fallet, ?Olsen?.
VBG onspot

Vi accepterar inte rättens ovilja

Olaglig cabotagetrafik är ett hett diskussionsämne i vägtransportbranschen. Så har det varit under en längre tid och det är något som många svenska förare och åkeriägare har svårt att acceptera. Med all rätt. Att den svenska definitionen av begreppet ?tillfällig? i samband med cabotagetrafik är bristfällig, känner de flesta till. Detta utnyttjas därför av många utländska åkerier och uppenbarligen även av tingsrätterna, som i princip lägger ned fallen innan man ens har sprättat upp kuverten med de anmälningar som emellanåt kommer in från våra trafikpoliser runt om i landet.
TRP

Ferrarifärden som fick rätten att se rött

För cirka 2,5 år sedan befann jag mig i min bil på väg till en testkörning i Dalby. Efter att ha varit på väg i cirka tjugo minuter förvandlades denna härliga morgon plötsligt till värsta thrillern. Utan förvarning befann jag mig i ett kaos med trafikpoliser, en adrenalinstinn lokalkonstapel från Örkelljunga samt en kvaddad Ferrari. Polisman Ulf Janbo från Helsingborg hade prejat Ferrarin vars förare nyss hade satt skräck i hela sin omgivning.
Daf

Hej, hej Gotland!

Vad tänker du på om jag säger ?Gotland?? Almedalen, semester eller kanske ringmuren? För många är Gotland ett semesterparadis men på ön spirar en imponerande företagsverksamhet. Inte minst hos de många åkerierna.
Nokian

Hur ska vår match sluta?

De gångna veckorna har man inte kunnat undvika dagstidningarnas svarta rubriker om fotbollsbråket Sverige-Danmark. Supportern som av kärlek till sitt landslag råkade trampa riktigt ordentligt i klaveret lever idag ett liv med ständig ångest för det han gjorde mot den tyske fotbollsdomaren den där olycksaliga kvällen i början av juni.
VBG onspot

Paradoxalt är ordet

I förra numret av Proffs skrev vi bland annat om hur man definierar begreppet ?körtid?. Vårt exempel då var påhittat och handlade om en budbil som med lätthet kunde förlora flera timmars produktionstid varje vecka. Detta avfärdades av Vägverkets projektledare för nya färdskrivaren, Per-Arne Holm, som hänvisade till en holländsk studie. Studien visade att förlusten blev ?endast? 15 minuter per dag.