Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”?

Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.

Men vilken effekt hade de politiska besluten fått i verkligheten om det inte vore för en kunnig och engagerad trafikpoliskår?

Anders Ygeman, inrikesministern, lovade i förra årets valkampanj bland annat ”klampning på riktigt”, istället för den 24-timmarsgräns som initialt kom att gälla. Kanske nästa löfte från Ygeman borde vara ”trafikpolis på riktigt”?

Det krävs alltså en kunnig och engagerad polis för att politikernas beslut ska få avsedd effekt. För även om man lägger nya fina verktyg i polisens verktygslåda, kvarstår ändå en viktig komponent för att nå framgång med de tuffare tagen. Nämligen poliser av kött och blod som ska hålla i verktygen. Poliser med kunskap om till exempel cabotageregler, tunga vägtransporter och om fordon.

Trafikpoliserna blir paradoxalt nog allt färre. Och under sommarmånaderna minskar de temporärt ytterligare. Självklart måste ju också trafikpoliser tillåtas ha semester. Men som lök på laxen väljer vissa polischefer att sätta en del av den redan desarmerade trafikpolisstyrkan i telefonväxeln på Länskommunikationscentralen, LKC, under semestertrafikens allra mest hektiska period. En tankevurpa av stora mått och något som endast kommer att gagna en enda kategori ute på vägen. De som inte följer lagen!

Sverige – vi har ett problem. Våra politiker konstruerar verktyg som nästan ingen har tid, eller kunskap, att använda. Trafikpolisen tynar bort då nästan inga nya utbildas.

Varför? Svaret på den frågan är antagligen, kort och gott, ”okunskap”.

Jag får känslan av att man inte begriper vilken nytta trafikpolisen gör. Och då inte endast med att driva in pengar från mindre nogräknade åkerier. Man gör en gigantisk insats vad gäller all kriminalitet där fordon används vid brottslig gärning.
När ska våra politiker förstå det? Frågan är högst befogad.

Det verkade ju ganska lovande före valet förra året. Men efter att ha lämnat oppositionsrollen och plötsligt stå med rodret i näven, försvann tydligen intresset för att skapa ordning och reda på vägarna. Åtminstone tolkar jag det så, med facit i hand.

Jag är inte alls otacksam för det positiva som politikerna har åstadkommit. Men man har inte nått i mål med den vackra tanken om att städa upp i vägtransportbranschen och därför känns det som att man har gjort sitt jobb endast halvfärdigt.

Nu ska många av oss antagligen snart ha några veckors semester. Till alla läsare vill jag rikta ett varmt och hjärtligt tack för alla fina redaktionella tips och uppslag som ni ger mig och mina kollegor på Proffs. Jag tackar även för alla positiva ord ni säger om oss och om vårt sätt att jobba. Det värmer otroligt mycket!

Med dessa rader vill jag passa på att önska er alla en riktigt skön sommar. Och till er som inte har semester: Tack för att ni håller Sverige igång!

Om artikeln

Publicerad: 2015-06-26 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Anders Ygeman Lika villkor Trafikpolisen