Ledare

Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?

Antalet ekipage som kör olaga cabotage och som ertappas på de svenska vägarna, är inte speciellt många. De poliser som har kompetens att avslöja den här sortens verksamhet är inte heller många till antalet. Dessutom "störs" deras arbete inte endast av fortbildningar och möten, påkallade av arbetsgivaren, Polismyndigheten. Ett annat störningsmoment är den kapitalt usla ledningen av myndigheten, som så klart väcker oro bland de anställda och ett faktum som även, rimligtvis, borde föranleda minskad arbetslust.

Gör trafikpolisen nationell istället för lokal

Efter många och långa intervjuer som vi på Proffs har gjort, har vi fått en tydlig bild av de tankar som poliserna på fältet generellt har, att den svenska trafikpolisens framtid är hotad. Och därmed hotas också de seriösa transportföretagen. Omorganisationen inom myndigheten har inneburit att många beslut har fattats under en förhållandevis kort tidsperiod. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan lär dröja ett tag.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ?illojal konkurrens?. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?