Vintermörkret och vintervädret har lagt sig över landet. Vi har börjat vänja oss vid mörkerkörningar och vinterväglag. Snöfall ändras till isiga vägar och mer eller mindre svåra förhållanden att befinna sig i vägtrafiken. Det gäller oss alla.

Vintermörkret och vintervädret har lagt sig över landet. Vi har börjat vänja oss vid mörkerkörningar och vinterväglag. Snöfall ändras till isiga vägar och mer eller mindre svåra förhållanden att befinna sig i vägtrafiken. Det gäller oss alla.
Nu är vi igång och har ett helt nytt år framför oss. Nu gäller det att ta nya tag i de ämnen som vi i branschen finner problematiska och ibland också helt felaktiga.
Som ni vet, och som vi fått konstaterat, verkar vår regering inte speciellt intresserad av att vare sig besvara våra frågor eller ens behålla skattepengar från transportbranschen i landet. Pengar som bland annat kunde ha använts till att förbättra vinterväghållningen, som ju har varit (och fortfarande är) under all kritik.
Hej på er i vinterkylan!
Nu har då vintern verkligen tagit ett rejält grepp om Sverige. Själv sitter jag hemma efter en smärre olycka, jag råkade trilla ner från trailerflaket och hamnade på huvudet. Plötsligt fick man en ofrivillig ledighet. Fast det positiva är att jag kanske hinner få information och några tankar på pränt till er alla där ute på vägarna.
Vad säger oss färdskrivaren? Och varför har inte fler färdskrivare i sina yrkesfordon? Det är enligt min mening hög tid att samtliga polisbilar i Sverige får svarta lådor så kallade Incident Data Recorder (IDR) inmonterade.
Dagligen läser vi om bensin- eller dieselsmitare. Hänsynslösa bilister som låter bränslet flöda från de öppna pumparna på bensinstationerna och sedan snabbt kör iväg utan att betala och därmed låter andra stå för notan. Den ena smitaren efter den andra.
Hej på er därute i höstrusket!
I skrivande stund har jag nyss kommit hem efter den första halkkörningen för säsongen. Det gick bra för egen del men jag satt fast i köerna efter en rejäl ?masskollision? vid Frillesås, där totalt ett 20-tal bilar var inblandade.
Livslängden för den tysta asfalten är - precis för vad som gäller livet självt - kort. Dessbättre för oss jordvandrare på två ben fungerar den tysta asfalten effektivt under betydligt kortare tid än våra normalhjärtan.
Nu är det inte längre myndigheten SIKA som har hand om statistiken av vägtrafikskador i Sverige. Det är istället myndigheten Trafikanalys som ska förse oss med detaljstatistik på ett av vår tids stora folkhälsoproblem ? trafikskadorna. Förra årets statistik (2009) är klar. De dödliga skadorna i trafiken går stadigt ned.
Hej på er alla!
Jag sitter just nu och smälter alla intryck från Gråbo Trophy. Jag kan bara konstatera att ni lyckades igen. Alla ni som jobbar hårt för att vi som besöker trophyn garanterat ska få en bra dag, ni är fantastiska!
Så är valet avklarat för den här gången. Eller är det inte klart på riktigt? Eftervalsdebatten skälver när jag skriver min krönika. Vem vann egentligen?