Varför så dålig uppslutning?

Hej på er i vinterkylan!
Nu har då vintern verkligen tagit ett rejält grepp om Sverige. Själv sitter jag hemma efter en smärre olycka, jag råkade trilla ner från trailerflaket och hamnade på huvudet. Plötsligt fick man en ofrivillig ledighet. Fast det positiva är att jag kanske hinner få information och några tankar på pränt till er alla där ute på vägarna.

Jag vill börja med några ord om vår manifestation i Stockholm för en tid sedan. Den blev väl inte riktigt som jag och mina kollegor i TIA:s styrelse hade tänkt oss. Något bättre uppslutning hade vi absolut hoppats på. Men man får anta att vädret bidrog till det stora manfallet. För det var många som anmält sitt intresse som aldrig dök upp.
Jag hoppas att jag har rätt i antagandet. Om inte – då är det riktigt illa.

Låsta dörrar

Själv hade jag i alla fall bestämt mig för att slutföra det vi startat. Namnunderskrifterna och våra krav skulle minsann levereras. Vi väckte faktiskt en del uppmärksamhet när vi körde igenom Stockholms city med dragbilen – och när vi hade parkerat på Mynttorget, kom det fram både media och allmänhet.
När vi sedan till fots nådde vårt mål, Rosenbad, möttes vi av låsta dörrar. Det fanns ingen där!
Ett snabbt beslut blev att istället sända listorna med rekommenderad post till mottagaren. I brevet bifogade vi en förfrågan om ett möte med någon på regeringsnivå. Detta eftersom jag fortfarande anser att ingen annan känner till våra branschspecifika problem bättre än vi som dagligen brottas med dem.

Skatteflykt okej?

Något vi alla som jobbar med den här manifestationen känner, är att vi inte kommer att ge upp. Trots motgångarna kommer vi envist att kräva att en diskussion kommer igång mellan oss vägtransportörer och sittande minister.
Efter alla år av idoga försök att få igång en dialog är det lätt att tro att vår regering faktiskt uppmanar till – eller åtminstone vill underlätta – organiserad brottslighet.
Man sitter ju uppenbart och beskådar ”skatteflykten” då den pågår för fullt.
Och vad gör Sveriges Åkeriföretag, Transportfacket och Biltrafikens Arbetsgivareförbund åt saken? Man lyssnar då åtminstone inte på sina medlemmar, enligt min uppfattning.
Gör man inte det, har man förmodligen snart spelat ut sin roll.

Vinterdäckslag?

Nu till ett annat stort problem på våra vintervägar, däck. Varför har inte vi, i likhet med Norge, en lag som kräver vinterdäck på lastbilar här i Sverige? Alltså riktiga vinterdäck med ordentligt vintermönster och med anpassad gummiblandning.
Vår nya infrastrukturminister anser visst att det är viktigare att ta hänsyn till viss konkurrens än att rädda liv. Jag tycker nog att vi ska kunna kräva vinterdäck på alla lastbilar som trafikerar våra vägar. Faktiskt med hänvisning till samma argument, ”konkurrens på lika villkor”. För när ett ekipage med dåliga sommardäck ligger tvärs över vägen, kommer ju inte ens vi fram. Alltså vi som kör med anpassad fordonsutrustning.
Med dessa ord vill jag önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. På återseende nästa år – och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig.

Nisse Petersson

Om artikeln

Publicerad: 2010-12-17 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: