Just nu är det mycket som man kan känna glädje över. Våren är ju absolut här och vi har dessutom haft ett jättebra möte i Vara, som ni kan läsa mer om på sidorna 4 och 5 i den här tidningen.
Just nu är det mycket som man kan känna glädje över. Våren är ju absolut här och vi har dessutom haft ett jättebra möte i Vara, som ni kan läsa mer om på sidorna 4 och 5 i den här tidningen.
Säkert finns det skäl för de klagomål som allt oftare förs fram av svenska åkeriföretag mot tuffa förhållanden på marknaden. Då är det inte bara de allt högre bränslekostnaderna och trafikstressen som avses. Det är i stället i grunden en osund konkurrens från utländska åkare som utför inrikes transporter i Sverige i strid med gällande regelverk som ställer till det. Det har gått troll i det magiska ordet ?cabotage? och ingen tycks längre säkert veta vad det praktiskt står för.
Efter 44 år hos polisen är jag nu en ?fri man? att tycka vad jag vill och föra min kunskap vidare ut i er bransch. Syftet med min nya funktion som senior, aktiv för Svenska Transportarbetarförbundet, TransportGruppen och Sveriges Åkeriföretag, är att belysa aktuella problem och att aktivera branschen till ett högre säkerhetsmedvetande och ansvarstagande. Min ambition är att arbeta för branschens bästa.
Jag har nog skrivit det förr, men faktum är att det faktiskt känns som att det äntligen händer något i ?maktens korridorer? vad gäller problemen i vår bransch. Klockan är ju förvisso redan fem över tolv, men om man nu bara lyckas komma fram till något bra sätt att angripa problemen, får vi absolut se på det hela med positiva ögon. Kanske kan det ?rädda livet? på en del av de seriösa åkerier som idag kämpar för sin överlevnad.
De flesta vet att det finns en knivlag som innebär att det inte är tillåtet att bära kniv på allmän plats. Många tycker att lagen är bra. Vi vill slippa att riskera möta knivbeväpnade människor precis som vi vill undvika revolvermän. Det ligger i sakens natur att en liten dispyt till exempel i trafiken lätt kan trappas upp om vapen finns lättillgängliga i stridens hetta. Kniven är ett väldigt farligt närstridsvapen och föranleder lätt dödligt våld om den kommer till användning. Att munhuggas vid en palaver efter en trafikincident eller olycka kan vara illa nog och bör definitivt inte förvärras av att kniv kommer med i bilden.
Polisen har öppnat verkanseld mot en lastbil! Så dramatiska är just i denna stund rubrikerna på nätet. En polispatrull rammades vid två tillfällen av en lastbil. Detta inträffade i samband med en rutinkontroll. Det är knappast brott mot kör- och vilotider som ligger bakom den flyende lastbilen, utan brottet är säkerligen av en annan karaktär.
Nu har det hänt igen, ytterligare en dödsolycka på E20. Återigen kan man ana att dålig väghållning plus en vägstandard som är under all kritik, är boven i dramat. E20 är en pulsåder till och från vår största hamn, vi har dessutom flera av Sveriges största industrier längs vägens sträckning mot huvudstaden, viket gör att den är hårt belastad av trafik. Inte minst till ?vinterorter? som besöks för avkoppling och fritidssysselsättning.
Transportstyrelsen har bråda tider efter att rejält ha hamnat i fokus och blåsväder i anledning av SVT:s avslöjande i "Uppdrag granskning" om att taxiförare som dömts för sex- och våldsbrott och fått sin taxilegitimation återkallad trots det fortsätter köra taxi. Informationen mellan Transportstyrelsen och taxibolagen har fungerat antingen inte alls eller helt undermåligt. Det är lätt att förstå att taxikunderna som trots att de anlitat så kallade "trygga taxibolag" känner sig besvikna över den bristfälliga ordningen.
Nyss hädangångna år 2011 har onekligen varit händelserikt. Både på den politiska och juridiska arenan har det hänt mycket. Muhammad Kadaffi och hans regim har fallit sönder och samman och Thomas Quick har i mål efter mål övergått från dömd gärningsman till ett brottsoffer. Ännu har vi inte sett de fulla konsekvenserna av detta märkliga och ödesmättade rättsliga drama.
God fortsättning på det nya året. Just nu sitter jag i min bil i Smålands mörkaste skogar och undrar vart vintern har tagit vägen. Jo, självklart trivs jag ganska bra med snöfria vägar. Det är nog tur att det blev en mild vinter ? än så länge i alla fall ? med tanke på att det inte kommer någon lag om vinterdäck på lastbilar förrän tidigast nästa säsong.
Men bättre sent än aldrig!