Åsikter

DEBATTARTIKEL

Kriminella attackerar er – sluta säga ”jag är bara chaufför”

Transportbranschen står inför stora utmaningar i en tid av ökande kriminalitet och otillräcklig säkerhet. Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie och numera säkerhetsrådgivare, lyfter i denna debattartikel fram vikten av att chaufförer tar ansvar för sin egen säkerhet och transportens trygghet. Han belyser både riskerna på vägen och behovet av civilkurage och samverkan för att möta hot som dieseltjuvar, transportstölder och drogpåverkade förare. Detta, menar han, är en väckarklocka för både yrkesutövare och transportbranschens aktörer att prioritera säkerhet och samarbete för att skapa tryggare transporter och vägar:
 Aad van Bedaf, raffinaderichef Preem och Helén Ljungqvist, vd St1 Refinery och Gothenburg Biorefinery. Foto: Preem/ST1. Montage: Proffs.

”Utan raffinaderierna uteblir livsnödvändig samhällsservice”

I dag onsdag ska ett medborgarförslag om att "Göteborgs stad slutar upplåta mark till fossil infrastruktur" avgöras i kommunstyrelsen. I praktiken skulle förslaget innebära att tillförseln av traditionella och förnybara råvaror till Preems eller St1:s raffinaderier försvåras. "Och i längden möjligheterna att fortsätta driva Sveriges och transportsektorns omställning", skriver företrädare för St1 och Preem i en debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Mattias Goldmann: ”Tänk om om ellastbilarna, regeringen”

Tre av fyra som skaffar ny lätt lastbil, väljer en dieseldriven. De gasdrivna lätta lastbilarna är nästan borta, och andelen eldrivna minskar nu faktiskt; i november var de 22,1 % mot 23,0 % i november i fjol. För tunga lastbilar över 16 ton står eldrift hittills i år för 6,4 % och gasdrift 10,8 % – drygt åtta av tio nya tunga lastbilar drivs med diesel. Och det är inte åkeriet, hantverkaren eller budfirman som ska klandras – utan regeringen.