Åsikter

DEBATTARTIKEL
Renare motorer och bränsle samt större lastkapacitet ska inte bestraffas med höga skatter menar artikelförfattaren Jörgen Nilsson (KD). Foto: Gustav Lindh, Scania CV AB

Jörgen Nilsson (KD):

Orimligt skattetryck för renare, tyngre och större ekipage

Hur kan det bli så, att när transportflottan får direktiv att ställa om från fossilt till fossilfritt bränsle, till exempel HVO100, så ska dessa beskattas för det? Det jag menar är att den svenska åkerinäringen investerar i nyare motorer, dyrare bränsle och större ekipage allt för att koldioxidutsläppen per transporterat ton ska minska – samtidigt som man diskuterar hur man ska beskatta denna bransch mer.
DEBATTARTIKEL
Jonna Ström är farligt godsinspektör på Kustbevakningen. Snart får hon fler kollegor, vilket Thomas Morell (SD) i sin debattartikel menar "är glädjande". Foto: Göran Rosengren, arkiv

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.
DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

YKB-schabbel – som om inte corona vore nog?

Mixen av en handfallen regering och Transportstyrelsens ofattbara misskötsel av den nya förordningen kring YKB, skapar ett kaos för transportnäringen. Ett kaos som med hyfsat enkla medel hade kunnat undvikas. En rad olyckliga omständigheter leder fram till den situation som nu råder och då krävs det att myndigheter och ansvariga politiker har markkontakt. De måste ovillkorligen förstå hur samhället utanför myndighetskorridorer och regeringskansliet fungerar!
DEBATTARTIKEL

Morell (SD) om chaufförer som nekas toalettbesök:

”En förare är inte något som katten släpat in”

Trots att coronaviruset har stoppat både produktionsverksamhet och serviceyrken, sker ändå en omfattande transportverksamhet runt om i landet.
Det finns alltjämt en industriell verksamhet som pågår och där transporterna är livsviktiga. Inom handeln är efterfrågan stor på livsmedelstransporter, både från producenter och transportköpare. Det är fantastiskt glädjande att det fortfarande finns verksamheter som upprätthåller produktion och efterfrågan i dessa tider.
Dessutom sker omfattande transporter av medicin och sjukvårdsartiklar, vilket är livsnödvändigt för många människor just nu.