Nu får det väl ändå räcka!

Telefonbedrägerier och bluffakturor är värre än någonsin. Dieselstölder ur tankar, maskiner och lastbilar ökar lavinartat. Den olagliga yrkesmässiga trafiken är omfattande och ökar dramatiskt. Skattebrotten är numera en del av vardagen.

Hultsteins

Organisera er – men inte på Facebook!

Tror en lastbilschaufför egentligen mer på att engagera sig i organisationer, klubbar och FB-grupper som Sjåførenes Krav, TIA, Norsk Yrkessjåfør Allianse, eller vad de nu heter allihop, än att gå med i ett fackförbund?

VBG onspot

Den olagliga yrkesmässiga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen!

Ett stort antal fordon utför regelbundet godstransporter i Sverige och i flera fall saknar de tillstånd att bedriva godstransporter. Förarna lever under slavliknande förhållanden och måste sälja smuggelsprit för att klara sitt uppehälle.

StockholmTM

Yrke utan framtid?

Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?

Yara