DEBATTARTIKEL

Debatt:

”Transportstyrelsen uppvisar kunskapsbrister och gör feltolkningar”

Sten Bergheden (M) och Thomas Morell (SD) riktar i en gemensam debattartikel skarp kritik mot Transportstyrelsen både vad gäller PEth-prov och myndighetens tillsynsverksamhet av transportföretag. "Kunskapsbrister och feltolkningar", skriver de. Läs debattartikeln nedan.

Under det senaste året har det varit mycket kritik mot Transportstyrelsen med anledning av PEth-skandalen. Många har drabbats av Transportstyrelsens felaktiga hantering i körkortsärenden. I somras kom en dom från kammarrätten i Stockholm där domstolen konstaterar att två PEth-tester inte är tillräckligt för ett körkortsingripande.

Men är det bara i frågan om PEth som myndigheten trampat fel? Nej, tyvärr inte. Näringslivet, företag och privatpersoner har länge vittnat om att myndigheten har kunskapsbrister och gör feltolkningar. Men PEth-skandalen uppmärksammade problemet och bristerna i myndigheten blev mer offentliga.

Åkeriföretag över hela landet kan vittna om skyhöga sanktionsavgifter som beslutas på väldigt svaga grunder.

Myndighetens tekniska kunskaper om färdskrivarnas funktion måste bli bättre. De anser, på fullaste allvar, att åkerier ska påföras sanktionsavgifter trots att det är ett uppenbart att bristen kan härledas till just färdskrivaren. Kompetensbristen inom Transportstyrelsen borde ha åtgärdats för länge sedan.

Bristerna som finns är i huvudsak i ledning och styrning i Transportstyrelsen. Detta vittnar inte minst Riksrevisionens rapport från november 2022 om vad beträffar Transportstyrelsens tillsynsverksamhet. Kritiken i rapporten var omfattande, men knappast förvånande för oss som följt Transportstyrelsen under flera år.

En av rubrikerna lyder enligt följande: ”Brister i Transportstyrelsens interna styrning försämrar förutsättningarna för en effektiv tillsyn”. Mycket skrivs om bristerna i Transportstyrelsen styrning och en mening sammanfattar det hela mycket bra och lyder: ”En nackdel är att det saknas en övergripande styrning av tillsynsverksamheten”. Myndighetens ledning har helt enkelt inte haft koll på det som sker och verksamheten kan snarare kallas ”herrarnas fria åkning”.

Många näringsidkare och företag hör av sig till oss och påtalar bristerna, men företagare vågar sällan träda fram med rädsla för att göra situationen ännu sämre för sig själva och sitt företag.

Personer och företag har ofta svårt att få rätt mot myndigheter. Dels har myndigheten oftast tillgång till bättre juridisk hjälp än vad företagaren ekonomiskt orkar med och samtidigt litar ofta domstolar mer på myndigheten än på företagaren. Detta försätter företagaren eller personen i ett underläge mot myndigheten vilket gör att myndigheten sedan kan fortsätta köra på trots bristande kunskap och ett felaktigt agerande.

Det tydliggörs i PEth-skandalen där många blivit drabbade och domstolar tidigare godtyckligt har trott på Transportstyrelsens agerande.

Efter den hårda kritiken från Riksrevisionen borde Transportstyrelsen ha vidtagit åtgärder, styrt upp verksamheten, ökat kunskapsnivån där så behövdes och varit noga med att följa lagar och regler. Efter kritik från näringsliv och enskilda personer borde Transportstyrelsen också tillämpa paragraf 6 i förvaltningslagen (som handlar om hjälp och stöd för den enskilde) bättre för att återfå förtroendet hos företag och personer. Tyvärr har vi inte sett några sådana förbättringsåtgärder och detta ansvar vilar tungt på Transportstyrelsens ledning.

I stället lät man hela förtroendet brisera då körkort återkallas med hänvisning till hårdare lagstiftning i EU när det snarare är Transportstyrelsen som gång på gång övertolkar regelverket. (Läs debattartikel av Lena Nerhagen i detta, red.anm)

Erkännandet kom i Svenska Dagbladet den 27 oktober när en enhetschef erkände, ”Det gick lite för långt”. Lika illa är det med synkraven. Även här övertolkade Transportstyrelsen. Vi kan inte acceptera att en myndighet har så bristande kompetens och ledning.

Vi ska samtidigt komma ihåg att många som jobbar inom Transportstyrelsen gör ett bra och säkert arbete. Att det blir fel ibland är något som kan ske, men en ansvarsfull ledning ser då till att rätta till det omgående.

Domstolarna har nu också blivit mer uppmärksamma på ärenden från Transportstyrelsen och fler får nu upprättelse. Vilket är bra.

Men problemet inom Transportstyrelsen måste åtgärdas, kunskapsnivåer måste förbättras, lagar och regler ska följas och en ny kompetent ledning behöver skyndsamt komma på plats. Förtroendet för Transportstyrelsen bör snarast återupprättas.

Thomas Morell, Sverigedemokraterna, vice ordförande trafikutskottet
Sten Bergheden, Moderaterna, ledamot Trafikutskottet