”Åkaren” har helt rätt i sin debattartikel gällande polisens frånvaro på vägarna. Den utveckling, eller snarare, avveckling av trafikpolisen som skett har försatt oss i en situation där det är nästan omöjligt att driva företag i transportnäringen. Det är en sida av problemet och den är illa nog!
Den andra sidan av problemet är direkt systemhotande eftersom de kriminella nätverken har kunnat bygga upp en verksamhet där de har full koll på logistikflöden. De nyttjar detta till sina egna transporter där de smugglar in narkotika, vapen, handgranater och annat som är viktigt i den kriminella ekonomin. I motsatt riktning smugglas stöldgods ut ur landet för flera miljarder varje år. Det förkommer även människohandel där unga människor nyttjas i exempelvis prostitution. Det är en riktigt skitig verksamhet som har fått växa till sig utan att myndigheter och politiker har brytt sig att motverka utvecklingen.
Regeringen tillsammans med SD genomför nu en bred arsenal av direkt brottsbekämpande åtgärder så som hårdare straff, upprustning av tullstationer över hela landet, fler poliser, hemliga tvångsmedel, visitationszoner för att nämna några åtgärder. Detta är nog så viktigt, men nu behöver vi också få till en fungerande kontrollverksamhet på väg. ”Åkarens” beskrivning av dagens transportnäring är helt korrekt, men det är ändå bara toppen av ett isberg. Det som sker nu är ytterst allvarligt och det kommer knäcka vårt samhälle fullständigt om ingenting görs. Förutom att de kriminella har full koll på landets logistikflöden utför de även insiderjobb där värdet på stöldgods kan uppgå till mångmiljonbelopp vid ett enda tillslag.
Tidigare regeringar bedrev en slapphänt politik, utan tydliga krav på polismyndigheten att utföra kvalificerade kontroller på väg. Istället nöjde de sig med att statistiken över kontroll av kör- och vilotider uppfylldes samt kontroll av ADR-transporter. Polismyndigheten fokuserade på att uppfylla statistiska mål snarare än att arbeta med brottsbekämpning på väg. Det finns även en uppfattning i polisledningen och politiken att alla poliser kan stoppa fordon. Det är förvisso sant men då har man inte koll på en omfattande lagstiftning som omgärdar yrkestrafiken.
I samband med omorganisationen av polisen till en polismyndighet blev trafikpolisen bokstavligt talat sönderslagen. Polisledningen såg inte värdet i att ha en effektiv kontroll på väg och resultatet är en kontrollverksamhet som är en spillra av den tidigare verksamheten. Effekterna av detta ser vi dagligen i de kriminellas framfart i samhället. Vägarna är de kriminellas viktigaste verktyg och de har kunnat utveckla sin verksamhet helt ostört. Det har fått allvarliga konsekvenser för vårt samhälle och för den seriösa åkerinäringen har det blivit en omöjlig situation. Det är sannerligen dags att ändra villkoren på spelplanen och trycka tillbaka den kriminella verksamheten på väg. Det kräver en rejäl upprustning av den polisverksamheten som skall utföra kontrollerna på väg.
Idag ansvarar Polismyndigheten för kontroller av fordon och förare. Det finns två personalkategorier ute på kontrollplatserna. Det är polisman med särskilt förordnande för flygande inspektion samt bilinspektörer. För att effektivisera kontroller på väg vill vi skilja verksamheten från ordinarie polisverksamhet och lägga den under en särskild enhet inom polisen, som ansvarar för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Enheten ska ha egen styrning, frikopplad från regioner och lokalpolisområden. Dessutom ska verksamheten styras av en egen budget. Att jämföra med Ekobrottsmyndigheten eller Säkerhetspolisen. Trafiklagstiftningen, och i synnerhet lagstiftningen som styr den yrkesmässiga trafiken är omfattande och kräver personal med gedigen kompetens.
Vi har presenterat detta förslag för regeringens företrädare på infrastrukturområdet och justitieområdet. Med effektiva kontroller på väg får den seriösa åkerinäringen möjlighet att verka på en sund marknad. Samtidigt kastar vi bokstavligt talat in grus i maskineriet för de kriminella nätverken och deras ekonomiska ”motor”, en viktig åtgärd för att bekämpa den kriminella verksamheten.
Vi arbetar nu hårt för att få till effektiva kontroller på våra vägar.
Thomas Morell (SD)
Vice ordförande Trafikutskottet
Riksdagsledamot
Sten Bergheden (M)
Ledamot trafikutskottet
Riksdagsledamot


