Konkurrensvillkor

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrensvillkor

DEBATTARTIKEL

Vrid tillbaka klockan och rädda åkeriföretagen

DEBATT
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?
Detta är en av de första specialtrailrarna. Den är tillverkad av ett annat företag och omfattas inte av de aktuella dispenserna. Foto: Privat

Har Fluckinger fått dispens på oriktiga grunder?

Transportstyrelsen: ”Vi har blivit felinformerade”

Jan-Erik Ottosson har med sitt eget företag kört specialtransporter såväl nationellt som internationellt i 35 år och är väl ansedd inom branschen. Han, tillsammans med andra, har reagerat starkt på de transporter som österrikiska Fluckinger kör för Volvo Construction Equipment. Han menar att dispensen de har för sina Ecotrailers, har erhållits på felaktiga grunder och att ekipagen inte ser ut som det för vilket dispensen erhållits.
DEBATTARTIKEL

M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”

Svensk åkerinäring är blodomloppet i Sverige för att företag och affärer ska fungera. Åkerinäringen sysselsätter cirka 86 000 personer och omsätter drygt 100 miljarder vilket motsvarar cirka fyra procent av BNP. Sverige är ett stort och glest land som kräver långa transporter och där enda rimliga transportmöjligheten är just lastbil. Svensk åkerinäring har EU:s högsta skatter samtidigt som man ska konkurrera med både olagliga och lagliga transporter från utlandet.