DEBATTARTIKEL
Nej! KNS Bilfrakt räds inte en företagskontroll. Foto: Patrik Söderdahl. Nej! KNS Bilfrakt räds inte en företagskontroll. Foto: Patrik Söderdahl.

”Företagskontroll? Inga problem”

Alldeles för ofta måste vi berätta om fuskande åkerier och om att Transportstyrelsens företagstillsyner landar i kännbara sanktionsavgifter. KNS Bilfrakt vill i sin debattartikel berätta om att det finns en annan sida och att genom att göra rätt behöver man inte rädas en företagstillsyn.

Patrik Söderdahl är samordningsansvarig på KNS Bilfrakt i Karlshamn och ansvarar bland annat för uppföljning av åkeriets kör- och vilotider.

Han skriver: I branschtidningar, digitala medier och andra kanaler som kan kopplas till åkerinäringen kan man mer ofta än sällan läsa om företag som vid en företagskontroll gällande kör- och vilotider samt färdskrivare påförts sanktionsavgift eller i allra värsta fall fått sina tillstånd återkallade.

Mer sällan kan man läsa om de företag som faktiskt klarat en företagskontroll utan att blivit påförda sanktionsavgift. KNS Bilfrakt hör till dessa.

I januari i år blev vårt åkeri av Transportstyrelsen utvalt för en företagskontroll av kör- och vilotider samt färdskrivare. Kontrollen genomfördes på 9 fordon och 25 förare där Transportstyrelsen begärde in material för augusti och september månad 2024.

Beslut i ärendet kom under vecka 13 där vi kan läsa följande: ”Transportstyrelsen beslutar att avsluta kontrollen utan ytterligare åtgärd. Det innebär att vi inte kommer att påföra er någon sanktionsavgift.”

Vidare skriver Transportstyrelsen i samma brev följande: ”Vid en sammantagen bedömning anser vi att ni bedrivit ett systematiskt och dokumenterat förebyggande arbete för att säkerställa att förarna tillgodogör sig bestämmelserna om kör- och vilotider och färdskrivare. Vi avslutar därför kontrollen utan ytterligare åtgärd.”

Vi på KNS Bilfrakt är oerhört stolta över det kvitto som Transportstyrelsen lämnat oss som bekräftar att det faktiskt går att klara en företagskontroll utan att bli påförd en sanktionsavgift. Det krävs dock att man engagerar sig och att man verkligen sätter sig in i regelverken och förstår hur dessa fungerar samt informerar och utbildar förarna.

Jag, tillsammans med min kollega Håkan Frankenius som ansvarar för åkeriets överträdelsehantering, har sedan en längre tid tillbaka arbetat ytterst aktivt med förarnas kör- och vilotider samt färdskrivardata med målsättningen att vi ska kunna klara en företagskontroll så lindrigt som möjligt om det skulle bli aktuellt.

Nu har vi genomgått en företagskontroll och vill dela med oss till andra kollegor att det faktiskt går att genomgå en företagskontroll utan att påföras någon sanktionsavgift om man bara arbetar förebyggande, framåtfrämjande och systematiskt med åkeriets kör- och vilotider.


"Om man arbetar förebyggande, framåtfrämjande och systematiskt med åkeriets kör- och vilotider behöver man inte oroa sig när Transportstyrelsen knackar på dörren", säger Patrik Söderdahl, samordningsansvarig på KNS Bilfrakt. Foto: Patrik Söderdahl.