Sveriges Åkeriföretag

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag

Nya Fair Transport rullas ut – på nätet

Idag öppnar webbplatsen fairtransport.se och åkeriföretagen börjar registrera sina åtaganden inom Miljö, Ansvar och Trafiksäkerhet. Genom Fair Transport synliggör åkerinäringen sitt arbete med hållbara transporter och lägger grunden för en hållbar affär. Något som efterfrågas mer och mer i konsumentled.
södra

Sveriges Åkeriföretag sjösätter nya Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag lanserar nu nya Fair Transport för att göra Sverige världsledande i arbetet för hållbara transporter. Åkerinäringen är utsatt för hård priskonkurrens, men billiga transporter är sällan goda affärer, eftersom miljö, trafiksäkerhet och förarnas arbetsvillkor blir eftersatta när prisnivån sjunker. Med Fair Transport ska åkeribranschen ersätta priskonkurrens med kvalitetskonkurrens.
Yara

Ekobonus – en del av en större helhet

Trafikanalys har i rapporten En Breddad Ekobonus, redovisat sitt regeringsuppdrag. De föreslår en ekobonus som riktas in på omlastningsstöd till intermodala transporter. Sveriges Åkeriföretag ser förslaget som en del av lösningen mot en fossilfri transportbransch.
södra

Fossilfri konkurrenskraft kräver tuffare beslut

1 mars kom Trafikanalys betänkande om hur introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp ska främjas. Förslaget bygger på en statlig premie, vilket kan vara en del av en större lösning. Men är det rimligt att åkerinäringen ska driva infrastrukturfrågor som utbyggnad av alternativa bränslen?
Meca Tunga Delar

Fundamental förändring i drivmedelspolitiken bakom ökade lastbilsutsläpp

Lastbilstrafiken står för sju procent av Sveriges utsläpp enligt Sveriges officiella statistik. Enligt preliminära siffror för 2018 har utsläppen från hela transportsektorn ökat med 0,5 procent. Det beror på ökad trafik och en fundamental förändring i drivmedelspolitiken, skriver Sveriges Åkeriföretag som under onsdagen presenterar sin färdplan för fossilfrihet.
VBG onspot

Sveriges Åkeriföretag nöjd med att Eneroth fortsätter som infrastrukturminister

Tomas Eneroth (S) fortsätter som infrastrukturminister och ett nytt departement för infrastruktur inrättas. Sveriges Åkeriföretag gratulerar Eneroth till fortsatt förtroende i denna nyckelfunktion för Sveriges framtid.

SÅ efterlyser fler chaufförer och ett fungerande kontrollsystem

När konkurrensen från utländska aktörer började påverka svenska åkerier i början av 2000-talet, rekommenderade Sveriges Åkeriföretag, SÅ, sina medlemsåkerier att anställa utländska förare som ett sätt att möta åkerier från länder med lägre omkostnader. Var det ett bra beslut – och hur kan det ha påverkat situationen som råder idag? Vi ställer frågorna till SÅ:s ordförande.
Daf

Kan kör- och vilotiderna kontrolleras eller inte?

Några dagar efter att polisens verktyg för kontroll av kör- och vilotider, Octet, inte längre får användas ute på fält utan ersätts av en annan produkt, hör läsare av sig till Proffs och säger att de har läst i andra tidningar att polisen sedan i lördags inte längre kan kontrollera färdskrivardata på ett effektivt sätt. Stämmer uppgiften? Både ja och nej!
Nokian

SÅ välkomnar beslut om vinterdäck och EU-trailers

Regeringen vill öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna och här därför beslutat att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Regleringen gäller både svenska och utländska fordon. Regeringen har också fattat beslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade ”EU-trailers” eller ”EU-dragbilar”.
VBG onspot

Nytt verktyg för chaufförer i kampen mot människohandel

På onsdag, den 7 februari, lanseras ett nytt digitalt verktyg som syftar till att ge kunskap och stöttning i att våga tipsa polisen vid misstanke om prostitution och människohandel. Initiativet kommer från Länsstyrelsen Värmland, Polisen region Bergslagen och Sveriges Åkeriföretag.