Sveriges Åkeriföretag

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag i möte med Peter Lundgren (SD) om branschfrågor

Nyligen träffades Europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD) och tre representanter från Sveriges Åkeriföretag, SÅ, under ett 2,5 timmar långt lunchmöte på det anrika tradarhaket i Klevshult. Där diskuterade man den rådande situationen i vägtransportbranschen, där olaglig trafik och chaufförsbrist utgjorde några av de viktiga punkterna.
- Ett mycket positivt möte med en avslappnad diskussion, kommenterar Peter Lundgren och får medhåll av Peter Svensson på SÅ.
Nokian

27 förslag för fossilfri konkurrenskraft

Idag lämnade Svante Axelsson och Fossilfritt Sverige över en lista med 27 punkter till regeringen. Programmet lyfter viktiga förslag från de 13 olika färdplanerna om fossilfri konkurrenskraft. Från åkerinäringen lämnades förslag om avståndsbaserad skatt och klimatupphandlingar. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande idag.
Yara

Positivt röstningsresultat för mobilitetspaketet idag

EU-parlamentets Transportutskott röstade idag emot till att skicka tillbaka det i våras framröstade vägpaketet till kommissionen vilket hade begärts av den EU-skeptiskt konservativa partigruppen ECR.
Aspök

SÅ: ”Svag krona påverkar åkeriföretagen”

Den årliga nyckeltalsrapporten från Sveriges Åkeriföretag visar att kostnadsutvecklingen under 2018 präglades av brist på förare och stigande bränslepriser. I kombination med en mindre gynnsam kapacitetsbalans på marknaden sjönk vinstmarginalerna för åkeriföretagen.
Aspök

Hur löser vi chaufförsbristen?

Skåne Truck Show äger rum 13-14 september och i samarbete med Nordic Truckcenter, anordnas ett seminarium om chaufförsbristen. Inbjudna talare ska tala om det och om föraryrket idag, imorgon och i framtiden.
VBG onspot

Branschorganisationer välkomnar regeringens tillsatta utredning

För att komma åt den osunda konkurrensen behövs verkningsfulla åtgärder. Det behövs ett tydligt fokus på och en ökad prioritering gällande kontrollanter vid väg samt förutsättningar att kontrollera tung trafik på väg. Att regeringen nu tittar på den tyska modellen, med en speciell enhet för kontroll av lastbilstrafiken, är något som Sverige Åkeriföretag har arbetat för under en längre tid. Och hos Transportföretagen är det samma tongångar.
VBG onspot

Andreasson: ”Raisitras förare bidrog till konkursen”

När Lundåkra Frakt AB nyligen gick i konkurs, fick det litauiska bemanningsföretaget Raisitra inte betalt för de chaufförer de hyrt ut. Nu saknar de cirka 800 000 kronor att betala förarnas löner med. Någon ersättning från konkursboet kan de inte heller få. Dessutom riktas skarp kritik mot Raisitras förare som de menar har spelat en stor roll i att det blev konkurs.
Hultsteins

Nya Fair Transport rullas ut – på nätet

Idag öppnar webbplatsen fairtransport.se och åkeriföretagen börjar registrera sina åtaganden inom Miljö, Ansvar och Trafiksäkerhet. Genom Fair Transport synliggör åkerinäringen sitt arbete med hållbara transporter och lägger grunden för en hållbar affär. Något som efterfrågas mer och mer i konsumentled.
Yara

Sveriges Åkeriföretag sjösätter nya Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag lanserar nu nya Fair Transport för att göra Sverige världsledande i arbetet för hållbara transporter. Åkerinäringen är utsatt för hård priskonkurrens, men billiga transporter är sällan goda affärer, eftersom miljö, trafiksäkerhet och förarnas arbetsvillkor blir eftersatta när prisnivån sjunker. Med Fair Transport ska åkeribranschen ersätta priskonkurrens med kvalitetskonkurrens.
Aspök

Ekobonus – en del av en större helhet

Trafikanalys har i rapporten En Breddad Ekobonus, redovisat sitt regeringsuppdrag. De föreslår en ekobonus som riktas in på omlastningsstöd till intermodala transporter. Sveriges Åkeriföretag ser förslaget som en del av lösningen mot en fossilfri transportbransch.