Sveriges Åkeriföretag

Listar alla artiklar taggade med: Sveriges Åkeriföretag

SÅ: ”Svag krona påverkar åkeriföretagen”

Den årliga nyckeltalsrapporten från Sveriges Åkeriföretag visar att kostnadsutvecklingen under 2018 präglades av brist på förare och stigande bränslepriser. I kombination med en mindre gynnsam kapacitetsbalans på marknaden sjönk vinstmarginalerna för åkeriföretagen.
Aspök

Hur löser vi chaufförsbristen?

Skåne Truck Show äger rum 13-14 september och i samarbete med Nordic Truckcenter, anordnas ett seminarium om chaufförsbristen. Inbjudna talare ska tala om det och om föraryrket idag, imorgon och i framtiden.
Meca Tunga Delar

Branschorganisationer välkomnar regeringens tillsatta utredning

För att komma åt den osunda konkurrensen behövs verkningsfulla åtgärder. Det behövs ett tydligt fokus på och en ökad prioritering gällande kontrollanter vid väg samt förutsättningar att kontrollera tung trafik på väg. Att regeringen nu tittar på den tyska modellen, med en speciell enhet för kontroll av lastbilstrafiken, är något som Sverige Åkeriföretag har arbetat för under en längre tid. Och hos Transportföretagen är det samma tongångar.
Hultsteins

Andreasson: ”Raisitras förare bidrog till konkursen”

När Lundåkra Frakt AB nyligen gick i konkurs, fick det litauiska bemanningsföretaget Raisitra inte betalt för de chaufförer de hyrt ut. Nu saknar de cirka 800 000 kronor att betala förarnas löner med. Någon ersättning från konkursboet kan de inte heller få. Dessutom riktas skarp kritik mot Raisitras förare som de menar har spelat en stor roll i att det blev konkurs.
Yara

Nya Fair Transport rullas ut – på nätet

Idag öppnar webbplatsen fairtransport.se och åkeriföretagen börjar registrera sina åtaganden inom Miljö, Ansvar och Trafiksäkerhet. Genom Fair Transport synliggör åkerinäringen sitt arbete med hållbara transporter och lägger grunden för en hållbar affär. Något som efterfrågas mer och mer i konsumentled.
Daf

Sveriges Åkeriföretag sjösätter nya Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag lanserar nu nya Fair Transport för att göra Sverige världsledande i arbetet för hållbara transporter. Åkerinäringen är utsatt för hård priskonkurrens, men billiga transporter är sällan goda affärer, eftersom miljö, trafiksäkerhet och förarnas arbetsvillkor blir eftersatta när prisnivån sjunker. Med Fair Transport ska åkeribranschen ersätta priskonkurrens med kvalitetskonkurrens.
TRP

Ekobonus – en del av en större helhet

Trafikanalys har i rapporten En Breddad Ekobonus, redovisat sitt regeringsuppdrag. De föreslår en ekobonus som riktas in på omlastningsstöd till intermodala transporter. Sveriges Åkeriföretag ser förslaget som en del av lösningen mot en fossilfri transportbransch.
Daf

Fossilfri konkurrenskraft kräver tuffare beslut

1 mars kom Trafikanalys betänkande om hur introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp ska främjas. Förslaget bygger på en statlig premie, vilket kan vara en del av en större lösning. Men är det rimligt att åkerinäringen ska driva infrastrukturfrågor som utbyggnad av alternativa bränslen?
Nokian

Fundamental förändring i drivmedelspolitiken bakom ökade lastbilsutsläpp

Lastbilstrafiken står för sju procent av Sveriges utsläpp enligt Sveriges officiella statistik. Enligt preliminära siffror för 2018 har utsläppen från hela transportsektorn ökat med 0,5 procent. Det beror på ökad trafik och en fundamental förändring i drivmedelspolitiken, skriver Sveriges Åkeriföretag som under onsdagen presenterar sin färdplan för fossilfrihet.
VBG onspot

Sveriges Åkeriföretag nöjd med att Eneroth fortsätter som infrastrukturminister

Tomas Eneroth (S) fortsätter som infrastrukturminister och ett nytt departement för infrastruktur inrättas. Sveriges Åkeriföretag gratulerar Eneroth till fortsatt förtroende i denna nyckelfunktion för Sveriges framtid.