Kombitrafik

Listar alla artiklar taggade med: Kombitrafik

Hat-trick av Helsingborgspolisen

Torsdagen den 16 augusti, kontrollerar helsingborgspolisen yrkestrafiken på E6 norrgående. De gör ett hat-trick när de i tät följd tar in tre trailerekipage som alla blir misstänkta för att utföra otillåtna cabotagetransporter och därmed åläggs betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor var.
Mählers

Ett Samskip-ärende avklarat – dags för nästa

Efter att ha vänt tillbaka till ett klampat ekipage för att låsa upp det då sanktionsavgiften betalats, beger sig Västerås trafikpolis av hemåt igen, men ännu en gång får de vända. En kollega har stoppat ytterligare ett ekipage som är av "särskilt intresse".

Mercedes

Samskip Van Dieren i nytt cabotageärende

Västerås tunggrupp fortsätter intressera sig för Samskip Van Dierens transporter vilket har resulterat i att ytterligare två åkerier nu misstänks för otillåtet cabotage. Eftersom omständigheterna kring de båda fallen är intressanta, väljer vi att dela upp dem. Här är det första...

Mählers

EUT Transport & Logistik förklarar

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Mercedes

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Hultsteins

Fem otillåtna cabotage under polisutbildning i Helsingborg

Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.

Nokian

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Daf

Ingen framgång för bulgariskt åkeri i förvaltningsrätten

Trafikpolisen i Västerås stoppade i februari förra året en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer vid Evelund sydväst om Sala. Polisen konstaterar att det rör sig om en inrikes transport ? åkeriet hävdar att det handlar om en kombitransport. 
Polisen håller inte med, några dokument som styrker en kombinerad transport finns inte och polisen bedömer transporten som ett otillåtet cabotage. Åkeriet tvingas därmed betala förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, men väljer sedan att överklaga ärendet.

Continental

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

Yara

Dokument från Transportstyrelsen förbryllar:

Cabotage blev kombitrafik i nya vägledningen

I höstas kom Transportstyrelsen ut med en ny vägledning om hur direktivet om cabotage- och kombitransporter skulle tolkas. I somras ändrades dock den nationella lagstiftningen efter att Näringsdepartementet satt ner foten då man ansåg att Transportstyrelsens tolkning var allt för snäv.
Den 15 september i år kom myndigheten därför ut med en ny tolkning/vägledning som går i fas med lagen. Trodde nog de flesta, i alla fall!