Bilinspektör Benny Lindahl.Fotograf: Esko Mäntyranta

Luleåpolisen satte stopp för manipulerat ekipage

Ekipaget tas på bar gärning, men föraren hänvisar till tekniskt fel. Ingen vet något om någonting varför fordonet tas till verkstad för undersökning och då påträffas olaglig utrustning, men så länge funktionerna inte kunde testas, fick fordonet stanna kvar i beslag.

Det var under en rutinkontroll den 2 februari som det heltjeckiska ekipaget togs in på kontrollplats Ersnäs utmed E4 nära Luleå.

Det som fick polisen att reagera, var att färdskrivaren visat körning endast ett par minuter innan kontrollen varför misstankar om att skrivaren var manipulerad väcktes.
– Man får liksom en känsla av att allt inte är rätt och redan när han skulle köra in på kontrollplatsen gjordes det motvilligt och det kan mycket väl ha varit då han startade upp färdskrivaren igen, säger bilinspektör Benny Lindahl som var på plats.

Under kontrollen framkom det att föraren kört tre timmar mer än färdskrivaren registrerat, men vare sig den ukrainske föraren eller åkeriet kände till något om manipulationen och än mindre hur den aktiverades. Föraren hänvisade till att det måste vara ett tekniskt fel på skrivaren.
– Den förklaringen kändes inte trovärdig, säger Lindahl som är bekymrad över hur hårt pressade förarna i dessa situationer är för repressalier från åkerierna.

Dragfordonet och den tomma trailern togs i beslag och fördes till verkstad där det kunde konstateras att färdskrivaren mycket riktigt var manipulerad. Utrustningen visade sig vara canbusstyrd vilket är en variant som kan aktiveras på många olika sätt som exempelvis att man blinkar två gånger till höger i snabb följd, tutar eller någon annan liknande åtgärd.

Var det svårt att få igenom beslaget?
– Nej, vi hade bra stöd av såväl förundersökningsledare och åklagare, säger Lindahl som menar att det hade inte spelat någon roll om trailern varit lastad. Det hade kanske gått fortare om den varit det.

Medan fordonet genomsöktes, inkvarterades chauffören på vandrarhem i Luleå.

Utrustningen påträffades, men hur den aktiverades, fortsatte att gäcka och så länge den frågan kvarstod, skulle bilen stå kvar i beslag. Det gick en vecka, men i samband med telefonförhör av åkeriet, kom det fram en före detta anställd som visste hur utrustningen fungerade och då visste man att all olaglig utrustning i bilen hittats och därmed kunde första delen av ärendet få ett avslut.

Föraren betalade på plats 12 000 kronor. 6 000 kronor var ordningsbot för att föraren brutit mot kör- och vilotiderna i Sverige och 6 000 kronor var sanktionsavgift för brott mot detsamma i Norge.

Fordonet stannade kvar på verkstad för att dels monteras ihop och sedan få färdskrivaren besiktigad.

Ärendet är fortfarande pågående och anmälan om misstänkt dataintrång är upprättad mot företaget.   

 

Om artikeln

Publicerad: 2017-02-17 15:18
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Luleå Manipulation Trafikpolisen