![](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2019/03/Elgiganten_190327-490x222.jpg)
Volvo Lastvagnar AB
Listar alla artiklar taggade med: Volvo Lastvagnar AB
![](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2019/03/Elgiganten_190327-490x222.jpg)
![Claes Nilsson, t.v. efterträds från 1 jan 2019 av Roger Alm som vd för Volvo Lastvagnar AB. Foto: Sven-Erik Lindstrand, arkiv](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/12/Volvo_1812121-490x255.jpg)
Roger Alm ny vd för Volvo Lastvagnar
![Den andra "lättlastaren" med överlast, på väg till Volvo Lastvagnar, som på kort tid ertappades av trafikpolisen i Helsingborg.](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/Tva_171124.png)
Två överlastade ”3,5:or” – på väg till Volvo Lastvagnar
I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
![Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/TheIronKnight160817.png)
Boije jagar nya rekord – med ”The Iron Knight”
Mean Green har pensionerats. Nu är det dags för Boije Ovebrink att hoppa upp bakom ratten i "The Iron Knight" i jakten på nya utmaningar och rekord.
![Fotograf: Henrik Sandsjö](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/djurisk_1605.png)
Djurisk Volvo deltar i universitetstävling
Forskare på Chalmers låter sig inspireras av evolutionens biologiska motsvarigheter i utvecklingen av en förarlös lastbil. Den första publika demonstrationen sker på en holländsk motorväg den 28 maj. Då deltar lastbilen i en tävling för autonoma fordon, inom ramen för EU-projektet The Grand Cooperative Driving Challenge.
![Tätt tillsammans i 80 km/tim - för bättre ekonomi och miljö.Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/konvoj_160318.png)
Datastyrd lastbilskonvoj rullar mot Rotterdam
Idag går starten för Volvokoncernens deltagande i European Truck Platooning Challenge. På initiativ av det holländska EU-ordförandeskapet kommer tre Volvolastbilar som kommunicerar trådlöst och kör tätt efter varandra i så kallad platooning, att köra genom Europa till Rotterdam. Syftet är att ta ett steg närmare införandet av platooning i Europa.
![Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/Bring_03.png)
Volvo levererar 52 lastbilar till Bring i Sverige
Bring i Sverige har en lastvagnsflotta på över 300 tunga lastbilar. Nu investerar man i 52 nya Volvobilar som kommer att köras på HVO. HVO fungerar som vanlig diesel och minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent, vilket är tänkt att göra Brings vägtransporter "grönare".
![Martin Lundstedt i hemtam miljö men med nytt märke.Fotograf: Tommy Holl](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/Lundstedt_a.png)
Nye Volvochefen på plats
Som enda svenska lastbilstidning deltog Proffs i nye Volvochefen Martin Lundstedts första pressträff. Detta på morgonen under hans första arbetsdag. Det betydde slutet på de sex månaders karantän som anställningskontraktet med Martins tidigare arbetsgivare Scania stipulerat.
![Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/I-Shift-Dual-Clutch_T2014_0411.png)
I-Shift Dual Clutch får ”kvalitetspris”
För andra året i rad tilldelas Volvo Lastvagnar den prestigefyllda europeiska utmärkelsen Quality Innovation of the Year Award. Volvo Lastvagnar får priset för sin nya växellåda, I-Shift Dual Clutch, som framförallt gör förarens arbete enklare och säkrare.
![Fotograf: Volvo Lastvagnar AB](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/Volvo_Ny_teknik.png)
Ny Volvoteknik ger föraren runtomsikt
Volvo Lastvagnar har utvecklat en ny teknik, speciellt för att skydda fotgängare och cyklister. Tekniken gör en 360-graders genomsökning av allt som sker runt lastbilen. Ungefär som den mänskliga hjärnan, kan fordonet tolka sin omgivning och föreslå åtgärder för att undvika incidenter. Tekniken är i testfasen och kan bli verklighet inom fem till tio år.