Fotograf: Volvo Lastvagnar AB

Ny Volvoteknik ger föraren runtomsikt

Volvo Lastvagnar har utvecklat en ny teknik, speciellt för att skydda fotgängare och cyklister. Tekniken gör en 360-graders genomsökning av allt som sker runt lastbilen. Ungefär som den mänskliga hjärnan, kan fordonet tolka sin omgivning och föreslå åtgärder för att undvika incidenter. Tekniken är i testfasen och kan bli verklighet inom fem till tio år.

Volvo Lastvagnars forskning visar att begränsad sikt är en av de främsta orsakerna till lastbilsolyckor med oskyddade trafikanter i Europa. Sådana olyckor kan med nyutvecklad teknik från Volvo Lastvagnar minskas drastiskt.

Den tekniska lösningen är resultatet av ett forskningsprojekt kallat ”Non-Hit Car and Truck”, som utförts i samarbete med bland andra Volvo Personvagnar och Chalmers.
Oskyddade trafikanter är särskilt utsatta i stadsområden där många stora fordon rullar.

Tekniken tar emot information via sensorer, radarutrustning och kameror som sitter placerade runt fordonet. Om föraren inte reagerar på de åtgärder som fordonet föreslår, kan styrningen eller bromssystemet aktiveras autonomt.
– Dagens Volvolastbilar är utformade för att eliminera döda vinklar runt fordonet. Men i situationer med mycket trafik är det lätt för en förare att missa något viktigt, som till exempel en annalkande cyklist på bilens passagerarsida. Nu kan vi lösa det problemet och hjälpa föraren att se och förstå allt som händer runt fordonet, säger Carl Johan Almqvist, Volvo Lastvagnars trafik- och produktsäkerhetschef.

Inom fem till tio år kan tekniken finnas på marknaden, enligt Carl Johan Almqvist.
– Vi har huvudkomponenterna på plats men vi måste göra många fler tester för att försäkra oss om att systemet är felfritt. Om vi lyckas lösa dessa utmaningar är en framtid utan lastbilsolyckor inom räckhåll, avslutar Almqvist.

Hur systemet fungerar, kan du se på ett videoklipp på Youtube – klicka här (nytt fönster).

Om artikeln

Publicerad: 2014-10-07 12:18
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter Non-Hit Car and Truck Ny teknik Trafiksäkerhet Volvo Lastvagnar AB