För första gången tillåter två oberoende fordonstillverkare att deras bilar och lastbilar delar trafikinformation i realtid för att undvika faror. Det är Volvo Trucks och Volvo Cars som gör gemensam sak för trafiksäkerheten.
Listar alla artiklar taggade med: Trafiksäkerhet
För första gången tillåter två oberoende fordonstillverkare att deras bilar och lastbilar delar trafikinformation i realtid för att undvika faror. Det är Volvo Trucks och Volvo Cars som gör gemensam sak för trafiksäkerheten.
I tisdags vinkas ett trailerekipage registrerat i Litauen rutinmässigt in för kontroll vid Långeberga i Helsingborg. När föraren blåser i polisens sållningsinstrument, ger det positivt utslag.
- Det visar sig att föraren har 0,96 promille, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson.
Den olagliga och trafikfarliga bogseringen observeras på E4, norrgående vid Ljungby och filmas klockan 12.00 idag, fredag. En dragbil bogserar en annan dragbil med ett spännband och det går undan. Närmare bestämt i 100 km/h.
Tisdagen den 27 februari, väljer föraren av det ungerska ekipaget att inte följa rekommenderad färdväg för lastbilar genom Västervik. Han kör rakt igenom samhället där ekipaget fastnar i snön och blir ståendes på huvudleden. Ekipaget bedöms inte utgöra någon trafikfara och får således stå kvar. Timmar blir till dagar.
Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.
Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.
"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.
De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.
Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.