I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Trafiksäkerhet
Listar alla artiklar taggade med: Trafiksäkerhet
Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken
Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Berusad chaufför åtalas för olycka
Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”
Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören ? och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.
Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg
Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ?fusionerades?.
Stor förvirring kring överlastad biltransport
För långt, för tungt, för brett eller med andra brister. Det kan vara svårt för en chaufför att neka utföra ett olagligt uppdrag. Valet kan ibland stå mellan risken att få böter eller att säkert få sparken.
Myndighetssamverkan satte stopp för två ”tunga” rattfyllor på ett dygn
I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.
Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?
Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:
Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken
Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige ? och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”
Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.
Är det kanske dags för återkommande körkortsprov?
Kompetens parad med ett gott omdöme är viktigt i de flesta sammanhang när det gäller yrkes- och maktutövning. Det skapar oro om vi inte kan lita på mäktiga politiska ledare vilka skramlar med kärnvapenhot, som ? om de verkställs ? får förödande konsekvenser för hela världen.