Två kontrollerade, utländska lastbilsekipage under förra veckans storkontroll i Danmark innebar ett tillskott i den danska statskassan på närmare 390 000 danska kronor. Ett belopp som omräknat till svensk valuta blir lite drygt 510 000 kronor.

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Två kontrollerade, utländska lastbilsekipage under förra veckans storkontroll i Danmark innebar ett tillskott i den danska statskassan på närmare 390 000 danska kronor. Ett belopp som omräknat till svensk valuta blir lite drygt 510 000 kronor.
Under många år har jag framhållit betydelsen av kompetenta trafikpoliser längs våra vägar, som alltmer präglas av djungelns lag. Alltför många tuffa aggressiva förare tillåts härja i trafiken utan att straffas. De upptäcks av allmänheten men alltför få trafikpoliser ser dem och kan gripa in.
Trots att den makedonske chauffören fick order om att stanna kvar på Statens vegvesens kontrollplats på Svinesund, valde han att köra därifrån. Han körde till Sverige, där han fick nya transportuppdrag ? trots allvarliga brister på dragbilen. Men i Helsingborg blev det stopp för fortsatt färd. En månad efter händelsen i Norge.
Polisen har genomgått en omfattande omorganisation som under hela resans gång, i stora delar kritiserats av dem det berör ? poliserna. Ett segment som känner sig särskilt utsatta nu, är trafikpoliserna som befarar att de snart inte längre finns. Nu har man fått nog och bägaren inte bara rinner över ? den flödar över.
Läs polisens brev till de ansvariga ministrarna - exklusivt i PROFFS nättidning!
Det blev en dyr historia för det bulgariska åkeriet som skickade iväg en makedonsk chaufför till Sverige, som bland annat saknade arbetstillstånd. Totalt resulterade bristerna i en nota på 45 500 kronor. Och en gul klamp på framhjulet.
Förvirringen tycks dessutom vara total när vi kontaktar LKW Walter för en kommentar.
I söndags stoppade polisen ett bulgariskt trailerekipage på Hallandsås, på gränsen mellan Skåne och Halland. Obetald vägavgift och inget arbetstillstånd för den makedonske chauffören konstaterades av bilinspektören på plats.
Nu riskerar åkeriet att förlora sina tillstånd.
Det känns lite märkligt med vissa sammanträffanden. Här är ett. Vid ett köpcentrum stod tillfälligt parkerad en lastbil som levererade varor. Lastbilens placering orsakade irritation hos en bussförare, som ansåg att lastbilen stod hindrande i vägen för bussen. Bussföraren sade till lastbilschauffören att flytta lastbilen. Chauffören hade då gått mot förardörren på lastbilen, men plötsligt fått en kraftig smäll i ryggen och klämts av bussen mot lastbilen.
Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.
Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage ? bara i år ? bara i Helsingborg.