I söndags stoppas ett lettiskt ekipage på E6 vid Flädie av trafikpolisen i Malmö. Polisen misstänkte att färdskrivaren var manipulerad både chauffören och den man som satt på passagerarstolen i lastbilen greps och anhölls.

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
I söndags stoppas ett lettiskt ekipage på E6 vid Flädie av trafikpolisen i Malmö. Polisen misstänkte att färdskrivaren var manipulerad både chauffören och den man som satt på passagerarstolen i lastbilen greps och anhölls.
Trixat med diagramblad och använt magneter har man gjort länge, tyckte jouråklagaren som strax hävde beslaget av en lastbil med manipulerad färdskrivare. Tillika släpptes chauffören, som dessutom är delägare i åkeriföretaget. Detta trots att han ertappades med att ha kört under "vila".
Hur kunde ett solklart fall av dataintrång gå så snett..?
Kustbevakningen har problem vad gäller personal. I alla fall om det inträffar större oljeutsläpp. Men det märker vi som allmänhet sannolikt bara i just ett sådant fall. Under normala förhållanden är vi mindre beroende av en väl fungerande kustbevakning.
Den estländske föraren hade oturen att bli stoppad av polisen just när de hade utbildning på Octet-verktyget. Att ha en manipulerad färdskrivare är aldrig bra - långt mindre vid ett dylikt tillfälle.
Åkeriet skyllde på chauffören och trots att han sedan erkände, fick bilinspektörerna plocka isär fordonet för att hitta hela utrustningen.
Ett lettiskt ekipage stoppades utanför Luleå i tisdags. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning. Den ene föraren hävdade att han höll sin dygnsvila, vilket inte är tillåtet i ett fordon på rull.
Ärendet kunde ha gått snabbt, men då en av förarna vägrade att berätta vem han var, greps han.
Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.
Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.
I maj 2016 körde en drogad, holländsk chaufför mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.
Nu visar det sig att han även vid det senaste gripandet var drogad.
Helgvilande chaufförer tittade med sömniga, men stora ögon på polisen när de knackade på hyttdörren i söndags. Helsingborgspolisen hade bestämt sig för att kolla hur det låg till med regelefterlevnaden vad gäller att hålla den ordinarie veckovilan (45 timmar) i hytten.
- Jag är av uppfattningen att det inte är tillåtet, säger Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.
En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna ? vilket ledde till klampning.