TIA

Listar alla artiklar taggade med: TIA

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Nette och Nisse blåser nytt liv i TIA

Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.

Nyinstiftat ”Kenta-pris” till Thomas Michalsen

Åkaren "Vårgårda-Kenta", Kent Johansson, var en välkänd profil i transportbranschen fram tills hans tragiska bortgång för fem år sedan. Hans engagemang, hans snygga bilar och inte minst att han startade Vårgårda Trophy, kommer för alltid att minnas. I lördags överraskade Tånga Trophy med en väl bevarad hemlighet, ett unikt pris: Kentas Minnespris.

Nu kliver jag åt sidan!

Visst är vårt land vackert på sommaren! Det är den bästa årstiden att vistas på vår arbetsplats, tycker jag. Sommaren bidrar starkt till att jag älskar att köra min lastbil år efter år.
Men något jag saknar är stödet från den breda massan i ?Vägtransportsverige?. Lusten falnar ? och jag känner att det är dags för en time-out.

Kampen går vidare…

Så har vi ?sparkat igång? ett nytt verksamhetsår, med allt vad det innebär. Vi i TIA kommer inte att ligga på latsidan i år heller. Vi kommer att ta än hårdare tag i kampen mot sådant som vi tycker är fel och som inte anses vara schyst i vår bransch.

Gör demonstrationer skillnad..?

Den 1 december kommer TIA och Sveriges Åkeriföretag, SÅ, att arrangera en demonstration i Göteborg. Syftet är att göra Sveriges makthavare ?mer uppmärksamma? på de problem som man brottas med inom chaufförs- och åkeribranschen. Jag undrar vad det egentligen är som är så svårt att förstå för våra politiker?

Vi närmar oss huvudstaden!

Nu har jag börjat smälta alla intryck från Elmia och Lastbil 2012. Jag har som vanligt haft många bra möten med intressanta personer som förhoppningsvis resulterar fler framtida möten för en ?levande? åkerinäring i Sverige.

Ekonomiska intressen bakom snabb lagändring?

Det kan uppenbart gå väldigt snabbt att göra förändringar. Jag tänker så klart på den ändring i trafikförordningen som åter gör det möjligt att köra internationella transporter som är tyngre än 40 ton. Tänk vilken skillnad det är på vem som "beklagar sig"!

TIA-ordföranden inför lördagens stormöte i Vara:

Massarbetslöshet hotar Sveriges lastbilschaufförer

Vi har skrivit spaltkilometer om sambandet mellan dieselstölder, sexhandel, olaglig spritförsäljning och social dumpning. Det som vägtransportbranschen har vrålat sig hesa för i så många år har hittills endast fått upp ögonen på en handfull politiker. Heder åt dessa. Däremot är yrkesförarbranschen starkt oroade inför den framtid som väntar om regeringen inte tar krafttag mot problemen.
På lördagens stormöte i Vara hoppas man på goda besked Sten Bergheden (m) från regeringens trafikutskott.
- Om inte, kan vi se fram emot massarbetslöshet i branschen redan till sommaren, menar Nisse Petersson, TIA:s ordförande.

Långsamma lastbilar i protest mot social dumpning

Runt om i Sverige, Danmark, Norge och Holland manifesterade lastbilschaufförer mot olagligt cabotage och mot den sociala dumpningen inom sin bransch. Detta genom att köra i max 60 km/tim mellan klockan 11:00 och 12:00 på måndagen. I Holland rapporteras lastbilar dessutom ha kört i bredd för att få extra uppmärksamhet.