Rekrytering

Listar alla artiklar taggade med: Rekrytering

Renovas Jobbspår-projekt blir modell för andra

Inom ramen för ”Jobbspår avfall” har Renova i två omgångar utbildat människor som tidigare aldrig haft ett jobb i Sverige. Idag har tio av dem någon form av anställning i koncernen. Projektet har också resulterat i en modell för integration genom arbete som kan appliceras på många andra verksamheter.

Volvo Lastvagnar rekryterar 400 till Tuvefabriken

”Världens möjlighet”. Så inleder Volvo sin platsannons i sin jakt på 300 nya montörer till fabriken i Tuve. Likaså söker man 100 truckförare till logistikavdelningen.

NTEX rekryterar, öppnar kontor i Malmö och etablerar sig i Österrike

Nu är det klart att Ntex tar nästa steg i utvecklingen. Bolaget har gjort klart med ett antal nya medarbetare med spetskompetens och god erfarenhet av branschen. I slutet av april kommer de att flytta in i ett nytt kontor i Malmö, men expansionen stannar inte med detta.

Yrkesplugget i Uppsala – länets första Motorbranschcollege

I dag har Yrkesplugget Uppsala certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollegecertifiering innebär en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna. En viktig insats för motorbranschens kompetensförsörjning, skriver Yrkesplugget i ett pressmeddelande.

Chaufförsbristen kan skada landets ekonomi

Enligt TYA:s färska rapport är behovet av lastbilsförare fortfarande rekordstort. En trend är att fler kvinnor väljer yrket. TYA menar att bristen på förare är en viktig fråga för samhället då transporterna är helt avgörande för industri och handel. I sin förlängning kan chaufförsbristen betyda att landets ekonomi stagnerar.

Scania sökte mekaniker – på Dreamhack

Det råder i dag en akut brist på servicetekniker i hela transportbranschen. Uppskattningsvis behövs det 6 000 medarbetare inom en treårsperiod för att klara behoven. Scania Sverige inledde i mitten av maj en rikskampanj för att locka fler medarbetare till verkstäderna. Och i helgen kraftsamlade man på Dreamhack(!)…

Danska åkerier hittade chaufförer – på jobbmässa

Under vecka 15 arrangerade Dekra sju jobbmässor i Danmark. Dessa var de största Dekra hittills anordnat och de besöktes av 1 500 personer som fick träffa 79 åkare och verksamheter. På mässorna slöts flera arbetsavtal och både besökare och företagare var nöjda med utbytet på mässorna.

Stor efterfrågan på lastbilsförare men på Komvux minskas antalet platser

Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, menar att Sverige behöver tusentals nya yrkesförare. Behovet är stort och att rekrytera kompetenta chaufförer är ett av åkerinäringens största problem idag. Trots att yrkesförarutbildningarna oftast leder till anställning, har Skolverket fått en lägre budget för 2019, vilket innebär att det inte är möjligt att utbilda förare i den utsträckning som både TYA och många åkerier önskar.

SÅ efterlyser fler chaufförer och ett fungerande kontrollsystem

När konkurrensen från utländska aktörer började påverka svenska åkerier i början av 2000-talet, rekommenderade Sveriges Åkeriföretag, SÅ, sina medlemsåkerier att anställa utländska förare som ett sätt att möta åkerier från länder med lägre omkostnader. Var det ett bra beslut – och hur kan det ha påverkat situationen som råder idag? Vi ställer frågorna till SÅ:s ordförande.

Att göra armkrok och sjunga Kumbaya löser inga problem!

Våra artiklar om det tyska åkeriet som bland annat rapporterats (minst) 19 gånger för att ha använt förare från tredjeland utan förartillstånd, visar tydligt den verklighet som råder på våra vägar. På Elmia Lastbil talades det vitt och brett om hur man skulle lösa jätteproblemet med att locka nya förare för att lösa det stora rekryteringsbehovet. "Vi måste börja tala väl om branschen", löd receptet. Men är det verkligen så enkelt?