87 transportstölder anmäldes i april Under april månad polisanmäldes 87 transportstölder. Kapellskärningar är vanligast. Det visar statistik från Polisen.
Snabb lagföring fungerar bra – men inte med alla EU-länder Redan när halva vecka 15 gått, har yrkestrafikgruppen i Östersund redan fullt upp. Under söndagen tar de in ett ekipage som kommer att bli stående länge. Ärendet aktualiserar även vikten av att inte varna för trafikkontroller eftersom man aldrig vet vem man möter där ute. Och hur fungerar det nya arbetssättet med snabb lagföring som ska förkorta tiden mellan gärning och straff?
Debattartikel PostNord-ekipage klampas och avviker utan betalning Ännu en gång hamnar ett av Postnords ekipage i fokus när det stoppas av trafikpolisen och ännu en gång klampas ekipaget. Denna gång avviker dessutom ekipaget efter upplåsning utan att sanktionsavgiften betalats. Detta har föranlett riksdagsledamot Thomas Morell (SD) att ta upp händelsen med näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S).
Tre bärgningsbilar stulna Torsdagen den 7 april stals tre bärgningsbilar. Två i Karlstad och en i Stockholm. Har du sett något eller vet du var fordonen finns eller om du har annan information – kontakta polisen.
Transportstyrelsens tuffare praxis leder till fler tillståndsindragningar Transportstyrelsen har infört en ny praxis när det gäller bedömningen av ”det goda anseendet”. Att den nya praxisen är tuffare har redan två åkerier fått känna av och fler lär följa. Den tuffare praxisen baserad på befintlig lagstiftning, har tagits fram i samarbete med jurister och andra regelexperter. ”Att byta en trafikansvarig är inte alltid tillräckligt om bolaget tillhör kategorin ”det grova fusket”, säger Transportstyrelsen.
Genomförande av mobilitetspaketet I propositionen föreslås lagändringar på yrkestrafikområdet som syftar till att genomföra och komplettera det så kallade mobilitetspaketet. Detta paket innehåller ett direktiv med särskilda regler för utstationering av förare i vägtransportsektorn och ändringar i EU:s förordning om villkor som ska uppfyllas av den som bedriver yrkesmässig trafik.
Halmstads yrkestrafikgrupp satsar framåt Halmstads yrkestrafikgrupp kommer snart att söka mer personal. Gruppchef Hans Qvant är stolt över sin personal och tycker det är bra att deras sektion lyder under den operativa avdelningen under vilkens tak många enheter med specialfunktioner finns. Senaste tillskottet, en trafikpolis, menar att trafikdelen av Polisens arbete behöver få mer uppmärksam eftersom trafik är viktigt för både säkerheten och en sund konkurrens.
Indraget trafiktillstånd och olämpligförklaring Efter att ha varit verksamt i fem år återkallas nu trafiktillståndet för Goods Transport Scandinavia AB och två personer olämpligförklaras fram till 2027. Bakom Transportstyrelsens beslut ligger ett stort antal överträdelser som rör bland annat förarkort, kör- och vilotidsregler och obesiktigade färdskrivare vilket lett till ett antal sanktionsavgifter under de gångna åren.
MHF: ”Skrämmande hantering av rattfyllerilarm” P4 Väst rapporterar att polisen i Västsverige ofta prioriterar annat före inkomna rattfyllerilarm. Tillgänglig statistik visar att nästan hälften av larmen hamnar långt ner på prioriteringslistan. MHF tycker att det är skrämmande att ett brott som innebär omedelbar livsfara i trafiken inte tas på större allvar.
MHF: Så stoppar vi rattfylleriet ”Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil varpå en man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.