Lätta lastbilar

Listar alla artiklar taggade med: Lätta lastbilar

Registreringarna av tunga lastbilar på över 16 ton minskade med nära 14 procent i oktober.

Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik

Bil Sweden noterar att i oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå. Även hos tunga fordon och bussar ses en minskning i år.
Utan kunskaper kan det vara svårt att förstå att tre pallar i ett så stort utrymme kan vara för tungt. Till höger ser ni vad som faktiskt kunde lastas efter att två pallar tagits av. Fotomontage: Göran Rosengren

Nya regler för överlaster, men blir det mer rättvist?

Trafiken under mellandagarna uppvisar ”corona-effekt” med färre som är ute och kör. Förutom en rattfull lastbilschaufför, är det återigen en lätt lastbil som är för tung vilket leder till ett körkortsomhändertagande. Den 1 januari 2021 kommer nya regler för lastvikter som ska göra att överträdelser straffas mer jämlikt, men kommer det nya regelverket verkligen att leda till mer rättvisa – eller bara göra det billigare att överlasta?
Tomas Eneroth (S) till vänster och Jens Holm (V) till höger. Foto: Riksdagen Montage: Göran Rosengren

Jens Holm (V) till Tomas Eneroth (S):

”Har ministern tagit nya initiativ om B-körkort för lätta lastbilar upp till 4,2 ton?”

Jens Holm (V) har tidigare frågat infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om han är beredd att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/645 så att förare med B-körkort kan framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel. Nu vill han veta om det tagits några nya initiativ om detta sedan ministerns förra svar.