Fordonsbrister

Listar alla artiklar taggade med: Fordonsbrister

Överlastat brittiskt ekipage låses in och klampas

Den 27 oktober tar trafikpolisen i Gävleborg, Region Mitt, in ett engelskregistrerat ekipage mellan Sandviken och Gävle. Lastbilen är för 7,5 ton och släpet för 3,5 ton. Föraren och ekipaget hör till gruppen ”resande företagare” som erbjuder sina tjänster i Sverige. Fram tills årsskiftet får brittiska medborgare på dispens fortfarande arbeta i Sverige.

Otillåtet cabotage och brister på trailern leder till klampning

Den i dessa sammanhang numera bekanta kombitransportörens ekipage landar åter i ett otillåtet cabotage, men denna gång är trailern behäftad med brister som leder till att en besiktning måste göras och ett däck måste bytas innan fortsatt färd.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.

Tekniska brister ledde till körförbud på plats

När ett däck är så slitet att korden syns, blir det stopp på plats och det blir böter. Att inte ha fungerande belysning utmed sidan på ekipaget, ger också böter. En till synes oälskad bulgarisk dragbil har ett allvarligt bromsproblem och vi frågar oss när fordonet senast var inne på service.

Trailer fick körförbud, klampades och transporterades hem – som gods

Tisdagen den 18 maj tas ett litauiskt ekipage vid 15-tiden in för kontroll på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Det som initialt drog till sig polisens uppmärksamhet var lastsäkringen som var otillräcklig för den över 24 ton tunga lasten som var på väg till Göteborg. Kontrollen kommer att leda till bland annat en omlastning.

Västeråsåkeri fick byta 11 däck på polisens kontrollplats

I Västerås har ”tunggruppen” haft full upp under den gångna veckan. Mycket handlar om vinterdäck, men ett par företag återkommer med brister de rapporterats för otaliga gånger under lång tid. Det handlar exempelvis om kombitrafik som landar i otillåtna cabotage och fordonsbrister tillsammans med fel däck för årstiden vilket leder till klampning.

Fordonsansvarig på Västerås Tungtrafik Service AB:

”Vi ser nu över våra rutiner”

Igår berättade vi att Västerås Tungtrafik Service AB var det åkeri som rapporterats otaliga gånger för fordonsbrister liksom att extra förarkort påkommits. Idag har fordonsansvarig svarat på frågor och berättar att de ser över rutinerna och förändrar i organisationen för att komma tillrätta med bristerna.

”Ökända åkeriet” Västerås Tungtrafik Service AB rapporterat – igen

Vi har skrivit flera artiklar om det Västeråsbaserade åkeriet. Polisen har rapporterat dem otaliga gånger. Ändå fortsätter fordonen att uppvisa brister och extra förarkort har påkommits. Vi har talat med VTT, Västerås Tungtrafik Service AB/Västerås Thermo Transport AB.

Ännu en lätt lastbil med många fel

Torsdagen den 23 april var det återigen en lätt lastbil (3,5 ton) som inte tålde att granskas av yrkestrafikgruppen i Västmanland. Bristerna fanns inom flera områden och ledde även till rapportering av arbetsgivaren. Men, det är inte bara lätta lastbilar som är för tunga.

Många fel på lettiskt ekipage i Halmstad

Otillåtet cabotage, inget förartillstånd, dåliga däck, fordonsbrister och överlast, gav ekipaget fler fel än rätt. En fråga som kommer upp är huruvida transportörerna verkligen inte kan regelverken - eller helt enkelt inte bryr sig om att följa dem.