Fordonet har sett bättre dagar, men felet med bromsarna menar ägaren uppstod precis när polisen gjorde en flygande besiktning av fordonet. Fordonet har sett bättre dagar, men felet med bromsarna menar ägaren uppstod precis när polisen gjorde en flygande besiktning av fordonet.

”Bromsarna var okej innan ni stoppade fordonet”

Den 3 mars har Västerås yrkestrafikgrupps bilinspektör Jonas Nordin och polis Joakim Bengtsson precis avslutat en kontroll utmed E18. När de ska rulla ut på vägen igen får de en svenskregistrerad 3,5-tons biltransport framför sig. Fordonet verkar ha sett bättre dagar, något som vare sig föraren eller ägaren håller med om.

Föraren kör tämligen långsamt, runt 70 km/h trots att det är motorväg, varför det inte är något problem att köra i kapp fordonet för att läsa av registreringsskylten. Den är mycket sliten och när man lyckas se registreringsnumret framgår det att fordonet vid en flygande besiktning förra hösten fått anmärkning på den slitna nummerplåten.

Därefter tar man med sig fordonet till parkeringsplatsen utanför Scania i Västerås för att där genomföra en flygande besiktning. Lastsäkringen ser relativt bra ut och även om man finner en del brister som behöver e åtgärdas, är det när Jonas Nordin ska provköra fordonet allvaret i fordonets skick ger sig till känna.

När Nordin innan han påbörjar provkörningen trampar på bromspedalen, åker den hela vägen ner i botten. Det går inte bättre när parkeringsbromsen testas då den helt saknar motstånd.
– När vi öppnar motorhuven och ser att det inte finns någon bromsvätska alls i behållaren, kommer föraren med en dunk bromsvätska som han vill fylla på, säger Nordin.

Om man har med sig bromsvätska för att fylla på emellanåt, är det ganska uppenbart att det finns ett läckage någonstans och att man är medveten om att fordonet har allvarliga problem med bromsarna.
– Men föraren håller inte med om att bromsarna är dåliga, säger Nordin.
Någon påfyllning gjordes inte innan provkörningen.

Eftersom platsen de står på är stor kan provkörningen göras där på ett säkert sätt och när Nordin får upp lite fart på fordonet provbromsar han.
– Det händer absolut ingenting i bromsarna. Man upplever det som att motorbromsen bromsar mer än bromsarna, säger Nordin.
När han stannar fordonet hos sin kollega som väntar med föraren, provar han igen. Med allt vad som finns i bromsar lägger han i driven – och fordonet börjar rulla.

Därefter testar man fordonet med en retardationsmätare för att mäta bromskraften. Gränsen för körförbud går vid 3,5 m/s2 (meter per sekund i kvadrat). Det aktuella fordonet kommer upp i 1,8 m/s2. Med andra ord är bromsarna verkligt dåliga och därmed blir det ett tekniskt körförbud på plats och en klamp utan tidsbegränsning.

Jonas Nordin har svårt att ta till sig att föraren inte verkade förstå hur farligt det är att köra omkring på det här viset. Det blir böter på 3 000 kronor för den dåliga färdbromsen, 1 500 kronor för den undermåliga registreringsskylten samt 500 kronor för den ineffektiva handbromsen. Totalt en summa om 5 000 kronor, men rabattsystemet vi har i Sverige leder till att 1 000 kronor dras av.

Förutom ett generöst rabattsystem, har Sverige även ett generöst tidsperspektiv när det gäller betalning av böter. Böter ska betalas inom 90 dagar, men om detta inte görs utan endast hälften betalas, får den bötfällde ytterligare 90 dagar på sig att betala resten. Om det handlar om exempelvis 500 kronor i böter kan vän av ordning kanske tycka att en total tidsfrist om 180 dagar är lite väl ”snällt”.

Föraren lämnar fordonet till fots, men vad hände sedan? Den 13 mars hör fordonets ägare av sig och säger att en bärgningsbil är på väg för att hämta lastbilen varför Nordin åker ut för att möta upp och låsa upp klampen.
– I samband med det vidhåller ägaren att det inte var något fel på bromsarna när hans son tog bilen. Felen ska ha uppstått precis när vi stoppade fordonet, avslutar Jonas Nordin.

Om artikeln

Publicerad: 2024-03-15 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Flygande Besiktning Fordonsbrister Klampning Polis Teknisk Klampning