I Bryssel har det idag debatterats kring regeltillämpning inom vägtransport. Resultatet blev att man var eniga om att det inte behövs ny lagstiftning, men att den befintliga måste följas upp.

Listar alla artiklar taggade med: EU
I Bryssel har det idag debatterats kring regeltillämpning inom vägtransport. Resultatet blev att man var eniga om att det inte behövs ny lagstiftning, men att den befintliga måste följas upp.
För endast några dagar sedan, läckte det ut att reformen för Utstationeringsdirektivet skulle komma att innehålla förslag som gick helt på tvärs med den "svenska modellen". Och så var det också - och när det läckte ut, blev de politiska reaktionerna starka. Genom hårt arbete och ståndaktighet, fick man kommissionen den 8 mars, att ändå anta förslaget som bland andra Sverige vill ha.
Finland gjorde sin egen tolkning av cabotagelagen, men har nu fått rätta in sig i ledet enligt EU:s önskemål. När nyligen delar av EU:s Transportutskott besökte Finland, var detta ett av samtalsämnena jämte så kallade megatrucks och det kommande vägtransportpaketet.
Här stannar Sverige tackar Pia Nilsson (S) gruppledare i trafikutskottet och Leif Pettersson (S) för svaret på vårt ifrågasättande av "ministerstyre på EU-nivå".
Jag läser några felaktigheter i en artikel om ny cabotagelagstiftning som jag vill reda ut. (S) och Sveriges regering anser att cabotagetransporter inte ska kunna staplas efter varandra, som sker idag. När EU-kommissionen nu förbereder lagförslag inför nästa höst har därför preliminära positioner tagits fram efter samtal med åkeribranschens parter. Dessa går ut på att cabotage ska vara tillfälligt och att missbruk ska kunna stävjas genom tydligare regler och enklare kontroll.
Under gångna veckan uppmärksammade #Härstannarsverige ett dokument som talade om att staten Sverige ställer sig positiva till lättnader inom cabotagereglementet som reglerar huruvida utländska lastbilar inom lagens råmärken kan och får utföra inrikestransporter i samband med inkommande internationell transport i en medlemsstat.
EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) gjorde under torsdagen ett studiebesök hos trafikpolisen i Helsingborg. Detta i avsikt att få en närmare inblick i polisens arbete och för att diskutera vilka behov som polismännen på fältet har för att kunna utföra effektiva kontroller av den tunga, yrkesmässiga trafiken.
Ett soligt Bryssel, två möten och ett glatt gäng från Här stannar Sverige, HSS, fick uppleva en lyckad dag som gav såväl inspiration som ny styrka. Peter Lundgren (SD) och Jens Nilsson (S) tog emot med öppna armar - och de tycks ha samma uppfattningar om det mesta.
Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) ska vara transportbranschens "starka män" i Bryssel. Båda har kraft och potential var för sig och tillsammans kan de bilda ett starkt team på bred front för vår sak. "Här stannar Sverige" kräver bland annat att de båda ska samarbeta med varandra. Men, hur går det med samarbetet? Ganska illa verkar det som. Redan när Proffs vill boka en gemensam intervju med dem båda, blir det ett nej.