Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Bilinspektör Benny Lindahl.Fotograf: Esko Mäntyranta

Luleåpolisen satte stopp för manipulerat ekipage

Ekipaget tas på bar gärning, men föraren hänvisar till tekniskt fel. Ingen vet något om någonting varför fordonet tas till verkstad för undersökning och då påträffas olaglig utrustning, men så länge funktionerna inte kunde testas, fick fordonet stanna kvar i beslag.

Fotograf: Mercedes-Benz

Skarpt läge för tung elektrisk lastbil

I september förra året visade Mercedes-Benz sin prototyp för en eldriven tung lastbil för distributionskörning. Nu står det klart att en mindre serie av 25-tons bilen Urban eTruck kommer att sättas i produktion redan i år och testas hos ett 20-tal kunder. Det blir världens första helt eldrivna, tunga lastbil.

DEBATTARTIKEL

Branschens främsta fråga: – Vart är vi på väg?

I statstelevisionen sänds på fredagskvällarna en frågesport där programledarna ställer den inledande frågan ? vart är vi på väg?
Det är inte enkom fredagskvällarna som liknar en frågesport, tyvärr! Hela samhällsstrukturen är ju bokstavligt talat på väg att rämna och våra politiker tycks fjärma sig allt mer från verkligheten. Man kan med rätta ställa sig frågan ? vart är Sverige på väg?

Fotograf: Tommy Holl & Göran Rosengren

Åkerijättar tycker till om parkeringsproblemen

Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.

Lastbilen med fullt lass fredagsmys fick körförbud då den i princip saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln. Efter reparation och efterbesök hos Bilprovningen, kunde färden fortsätta.

Körde bromslöst på drivaxeln – klampades

Under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett vitryskt ekipage för kontroll. Föraren hade bra ordning på sina dokument. Värre var det med dragbilen han körde. Bilinspektörerna på plats konstaterade att bilen saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln.

Fotograf: Vos Logistics

Vos ”Hotwheel”-satsar – med LNG

Vos Logistics utökar sin fordonsflotta inom sitt internationella nätverk av megatrailers med ytterligare fordon som är gasdrivna. Satsningen ligger i linje med deras ambitioner och kundernas förväntningar på hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar.

Sören Skive, Ecotrans vice vd.Fotograf: Heidi Bodensjö, arkivbild

Ecotrans öppnar kontor i Danmark

Ecotrans Group Sverige etablerar nytt kontor i danska Århus som har ett strategiskt bra läge för deras trafik.

Fotograf: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.

Polisen rustar för att avslöja färdskrivarfusk

Utrustningen för att manipulera färdskrivare har genom åren blivit allt mer raffinerad och svårare att upptäcka. Nu ska teknisk utrustning testas för att förenkla polisens kontroller av färdskrivarfusk. 

Umeå tingsrätt har dömt ett utländskt åkeri till 100 000 kronor i företagsbot för att ha manipulerat färdskrivaren. Den som däremot missar en tidsfrist på besiktningen kan få en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Misstag straffas hårdare

Halva priset för medveten manipulation

Strax före årsskiftet meddelades en dom från Högsta förvaltningsdomstolen gällande användande av en icke besiktad färdskrivare, mål nr 881-15. Domen fick i ett slag dramatiska konsekvenser när det gäller sista besiktningsdag för färdskrivare. Den som missar en tidsfrist på besiktningen kan få en sanktionsavgift på 200 000 kronor, vilket är maxbeloppet.

← Föregående 1 … 835 836 837 838 839 … 1 132 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Farligt godskontroll slutade med sanktionsavgift – för otillåtet cabotage
  2. Postnord utses åter till Europas klimatledare
  3. Europapremiär för 7-axlad Arocs med ”superbetongpump”
  4. Preem och Gasum i nytt samarbete om biogas
  5. Nu börjar serieproduktionen av DAF XD och XF Electric

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.