Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

SydLogs fordonsflotta blir fossilfri

SydLog skriver i ett pressmeddelande att man från och med idag har en fossilfri fordonsflotta. Detta är ett viktigt steg i företagets arbete för en hållbar framtid och ett led i engagemanget för att minska klimatavtrycket. Omställningen ingår i en långsiktig plan för att nå målsättningen att vara fossilfritt åkeri år 2030.
Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.

Stora vinster med att flytta Helsingborgs containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens utveckling och konkurrenskraft samt bana väg för tillväxt i hela regionen. Det visar en ny rapport från konsultföretaget PwC som genomförts på uppdrag av Helsingborgs Hamn.

M Sverige: Färre dödsolyckor men längre från målet för nollvisionen

Enligt Transportstyrelsen miste 210 personer livet i trafiken under 2024. Det är färre än året innan och är fortfarande lägre än åren innan pandemin. Transportstyrelsen hänvisar det bättre resultatet till att hastigheterna blivit lägre på vägarna. Men målet för Nollvisionen, att ingen ska omkomma i trafiken, är en halvering av dödssiffrorna till år 2030. Det skulle innebära 133 omkomna.
Genrebild. Proffs/arkiv.

Samverkan mellan regionerna lyckat

Då yrkestrafikgrupperna blir allt mindre har samverkan mellan regionerna blivit ett starkare verktyg att använda i det tilltagande transportfusket. Åkerier och förare känner till att kompetenta kontrollanter blir allt färre och att risken blir mindre att råka ut för en gedigen kontroll.
Första gången EVS arrangeras i Sverige, sker det på Svenska Mässan i Göteborg. Foto: Per Pixel Pettersson / Göteborg & Co.

Sverige i centrum när elfordon har blivit världspolitik

Tidigt i midsommarveckan i år äger världens viktigaste konferens och mässa för eldrivna transporter rum i Göteborg, EVS38. Tidpunkten är högintressant med tanke på dramatiken kring marknaderna för mobilitet och transport. Det är första gången kongressen äger rum i Sverige.

Samarbete viktigt för att utveckla hållbara transporter

Girteka och ett tyskt läkemedelsföretag ingick ett samarbete för att utforska hur batteridrivna elektriska fordon (BEV) kan minska utsläppen inom läkemedelslogistik. Genom detaljerad analys, ruttoptimering och praktiska tester gav samarbetet handlingskraftiga insikter om hur att integrera hållbara lösningar samtidigt som operativ effektivitet bibehölls.
Foto: Pixis.

Japansk trio utvecklar eldrivna transportbilar

Som en följd av allt tuffare utsläppsregler i städer väntas marknaden för eldrivna transportbilar växa kraftigt de närmsta åren. Till exempel har Volvo och Renault bildat det gemensamma bolaget Flexis för eldrivna transportbilar och räknar med att marknaden för dessa kommer att tredubblas i Europa fram till 2030.
Genrebild. Foto: Circle K.

Nya EU-regler hotar laddstolpar

Svenska elbilsägare riskerar brist på laddningsmöjligheter då många laddstolpar kan bli olagliga.
DHL har stor andel eldrivna fordon för paketleveranser. Foto: DHL.

Elandelen i paketbranschen ökar

När paketbolagen DHL, Hermes och DPD levererar paket har deras fordon oftast fortfarande en förbränningsmotor vilket är dåligt för klimatet. Men något är på väg att förändras. Tysklands paketindustri använder allt fler eltransportörer för att leverera försändelser på ett klimatvänligt sätt.
 När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent. Foto: Svevia.

Radarskyltar förbättrar säkerheten vid vägarbete

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent. Det visar resultatet från ett projekt som Svevia genomfört. Nu planeras lösningen användas inom flera delar av bolaget.
← Föregående 1 … 62 63 64 65 66 … 1 105 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Sveriges Åkeriföretag varnar för långa handläggningstider i Trix
  2. DAF utökar XB-serien med fabriksmonterade karosser
  3. Scanias eldrivna lastbil visade musklerna i tufft elbilsrace
  4. AddSecure och Unity Plan i samarbete om TPMS-lösning
  5. Kritik mot villkorad skrotningspremie: ”Noll miljönytta”

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy