Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Westerman Intermodal Logistic är det nya GWG. De är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet. Foto: Proffs arkiv.

Otillåtet cabotage – hänvisar till Samskipdomen i Förvaltningsrätten

Westerman Multimodal Logistic är det nya GWG International som utför kombitransporter i Sverige sedan 15 år tillbaka. Vi hade inte tidigare skrivit om dem i dessa sammanhang, men så kom två ärenden under två månader. Företaget är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet och när de svarar på frågor kring det andra fallet, blir det med en länk till en advokatfirma.
Fordonet på bilden är inte det som omnämns i artikeln. Det är en genrebild. Foto: Göran Rosengren, Proffs arkiv.

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.
Foto: Malte Månson

Malte Månson förvärvar Verkstan Juhanni Pettersson

Malte Månson förvärvar Ivecoauktoriserade Verkstan Juhanni Pettersson AB (”VJP”) i Örebro. Genom förvärvet av VJP i Örebro både breddas och stärks kompetensen på Iveco ytterligare. ”VJP har en stark lokal ställning med tydlig inriktning på kvalitet och tillgänglighet och passar därför perfekt i vår koncern”, säger Staffan Lindewald, VD på Malte Månson.

Peab vill se bättre förutsättningar att skydda sina vägarbetare

Peab satsar på en mängd förebyggande åtgärder för att skydda anställda som jobbar på våra vägar, men efterlyser samtidigt bättre förutsättningar genom enhetliga regelverk och en upphandling som sätter säkerhet före kostnad och framkomlighet. ”Det tjänar samhället på i längden”, säger Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab.
En syn som under ett antal år varit vanlig. Kommer det att förändras nu – eller kommer Kammarrätten att resonera annorlunda? Foto: Proffs arkiv. Fordonet är inte det som omnämns i texten.

Samskip Sia fick rätt i Förvaltningsrätten

Klampade Samskipekipage och Samskipekipage som fått betala sanktionsavgifter då hävdade kombitransporter istället landat i otillåtna cabotagetransporter, har varit en vanlig syn under flera år. Nu kan det komma att ändra sig efter att Samskip i ett ärende fått rätt i Förvaltningsrätten. Nästa instans för överklagande är Kammarrätten.
Hyundai XCIENT Fuel Cell. Foto: Hyundai

Världens första ”hydrogenelektriska” tunga lastbilar på väg till Europa

Hyundai Motor levererar nu de tio första XCIENT Fuel Cell-fordonen till Schweiz. Totalt ska 1 600 enheter levereras innan 2025.
  Från vänster: Mattias Jönsson (Berneco), Christian Hallberg (Tempcon) och Jesper Rosén (Berneco),

Tempcon Group förvärvar Berneco Transport

Tempcon Group hör till Sveriges ledande koncern inom temperaturkontrollerad logistik och nu tar de första steget ut i Europa genom förvärv av Berneco Transport. Berneco Transport är en etablerad aktör på marknaden specialiserad på tempererade transport till och från BeNeLux-länderna.

DB Schenker: ”Framtidens transporter måste vara hållbara”

Geografisk närhet till kunderna har alltid varit viktig för DB Schenker. Under tidig höst utökas därför samarbetet med ett antal lokala åkerier. Det innebär ett starkare nätverk och förbättrade ledtider.
Foto: Privat

Efter tragisk olycka: Får era elever tillräckligt med utbildning?

En ung förare välter med en timmerbil och åkeriet pekar på kunskapsbrister. De frågar frågar sig om föraren verkligen fått tillräckligt med utbildning för att bli redo för verkligheten. Körskolan säger att en del åkerier tror att de unga förarna är ”färdiga produkter” när de kommer till åkerierna och inte tar sig tid att stötta dem.
En ny, fossilfri Scania. Till vänster Oscar Svenlund, vd på Lecab. Till höger Perra Johansson, ägare och vd Åkes Fjärr- och lokaltransporter. Foto: Scania

EthaDrive – nu rullar nya klimatsmarta etanollastbilar ut på vägarna

Med start den 3 juli rullar etanollastbilarna som ingår i EthaDrive ut på vägarna. EthaDrive är ett innovationskluster som får finansiellt stöd av Energimyndigheten för att stärka förutsättningarna för etanolbränslet ED95. Med sin höga klimatnytta har bränslet potential att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter rejält.
← Föregående 1 … 623 624 625 626 627 … 1 135 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Transportstyrelsen: ”Tvåor inte bara svart eller vitt”
  2. Fordons- och transportprogrammet säkraste vägen till arbete
  3. Så ska miljöpåverkan från nollutsläppsfordon beräknas
  4. Kortare skiftesperiod för tunga fordon
  5. Upphandlingsnyckel belönar kloka upphandlingar av fossilfria transporter

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.