Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
"Ekvationen att byta till ellastbil går inte ihop ekonomiskt för alla. Här är HVO ett bra alternativt bränsle, säger Daniel Granquist, produktspecialist på Preem. Foto: Mattias Holmqvist, presschef på Preem.

Preem: ”HVO100 är förnyelsebart här och nu”

Uttrycket att det inte är bra att ”lägga alla ägg i en korg” kanske kan passa bra på den breda elektrifieringsvåg som pågår inte bara i Europa utan även i världen. Transporter är livsviktiga för dagens samhälle både i freds- och krigstider och då är flexibilitet viktigt samtidigt som vi måste värna miljön. Här kommer förnyelsebar diesel in som ett alternativ utan att det krävs stora investeringar.
IRU vill se fler vägar att gå för miljövänligare transporter. Foto: IRU.

IRU: ”Nuvarande strategi för CO2-utsläpp en björntjänst för EU”

IRU menar att EU gör sig själv en björntjänst med sin nuvarande strategi för minskning av CO2-utsläpp och pekar på bristen på teknisk neutralitet som begränsar valet av hållbara tekniker för att uppfylla målen för CO2-minskning.
Genrebild. Foto: Volvo Lastvagnar.

Webbinarium: ”Är ellastbilen lönsam?”

Transportföretagen bjuder in till ett webbinarium på temat ”Är ellastbilen lönsam?” Det kan man testa genom Elektrifieringskollen. Elektrifieringen av transportbranschen är en stor fråga, men vad blir totalkostnaden för ett elfordron jämfört med ett dieseldrivet?
Scania har fått den största order i modern tid av Försvarsmakten. Foto: FMV.

Scanias största order till Försvarsmakten i modern tid

Scania Sverige har mottagit den största beställningen från Försvarets Materielverk i modern tid. Ordern omfattar 475 tunga fordon med option på ytterligare 375 fordon som kommer att spela en central roll för Försvarsmaktens logistiskkapacitet och försvarsförmåga.
 ”Sluta skylla på vädret – ta ansvar för hastigheten”, säger Pär Dahlstedt. Foto: SVT.

”Sluta skylla på vädret – ta ansvar för hastigheten”

Nyligen skedde masskrockar på både E18 och E4 vilket är tragiska händelser som har resulterat i både personskador och materiella förluster. Våra tankar går till alla drabbade och deras anhöriga i denna svåra tid. ”Det är dock hög tid att rikta kritik mot Trafikverkets presschef Bengt Olsson”, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Svea Trafikcenter.
MÅNADENS LEDARE

Godstransporterna måste skyddas mot cyberhot!

Avklippta kablar på havsbotten har blivit allt vanligare på senare tid. Detta hotar såväl elförsörjning som dataöverföring. I en digitaliserad värld blir inte minst logistik- och transportsektorn alltmer sårbar för cyberhot. Krafttag från politiker och branschen är ett måste för att stärka cyberskyddet och säkra framtidens transporter innan en allvarlig cyberkris slår till.
Foto: Fond&Fond/Wibax

Om fem år ska Wibax lastbilar drivas av egenproducerad elektricitet

Your Image Description
Under de senaste åren har elektriska lastbilar börjat bli allt vanligare. Wibax är ett av flera åkeriföretag som är del av denna förändring. Företaget inte bara använder ellastbilar, de bygger även upp sin egen laddinfrastruktur.
Genrebild. Foto: Hankook

Hankook ökar takten i Europa

Däcktillverkaren Hankook har tagit det första spadtaget för att utöka den europeiska fabriken i ungerska Rácalmás. Byggfasen som planeras pågå till och med 2027 ska resultera i en ny produktionslinje för lastbils- och bussdäck.
Fordonen på bilden har inget med Polisens sammanställning att göra. Foto: Polisen Stockholm - Trafik / Facebook / genrebild

22 förare misstänkta för drog-/rattfylleri under Yrkestrafikvecka – i Stockholm

När trafikpolisen i Stockholm sammanställer den senaste ”nationella yrkestrafikveckan” står det klart att det finns ett stort och legitimt behovet av såväl trafikpolisen som kontrollerna i sig.
”Är det miljömässigt hållbart när elfordon är så dyra att reparera att de i stället döms ut”, frågar Bo Ericsson, Fordonsjuristen. Foto: Fordonsjuristen.

Dyra elbilsreparationer – en nackdel för miljön?

”Är det miljömässigt hållbart när elfordon är så dyra att reparera att de i stället döms ut”, frågar Bo Ericsson, Fordonsjuristen. Elbilar är så dyra att reparera att de döms ut eftersom kvalificerade, oberoende reparatörer, som förmodligen skulle kunna göra jobbet mycket billigare, nekas tillgång till nödvändiga koder från tillverkaren och det är inte bra, anser Fordonsjuristen.
← Föregående 1 … 47 48 49 50 51 … 1 105 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Hög fart och droger bakom många dödsolyckor i trafiken
  2. SydGrönt rullar ut första eldrivna lastbilen
  3. Däckverksamhet i Ljungby får ny ägare
  4. Tysk lastbilstillverkning flyttas – tusentals jobb hotade
  5. Regeringen vill korta bärgningstider – föreslår nya hastighetsregler

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy