Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
"Vi har egna tåg med egen personal. Vi har även tåg och personal som får trafikera Botniabanan. Vi så att säga ”äger” hela kedjan och om det blir problem kan vi snabbt sätta in åtgärder", säger Sandahls Logistiks vd Andreas Johansson. Foto: Sandahls/arkiv.

Sandahls Logistik säger upp – satsar hårt på järnväg

Your Image Description
Sandahls Logistik har sagt upp totalt 43 anställda i Helsingborg, Söderhamn och Bjärnum och satsar hårt på järnvägstransporter.
 MAN eTGX ger sig av på en 300 mil tur från isiga Lappland till München och laddar endast med hjälp av publik laddinfrastruktur. Foto: MAN.

Från polcirkeln till München med MAN e-TGX

Your Image Description
MAN Polarexpress, en eTGX med trailer, har gett sig av på en 300 mil lång resa från polcirkeln till München. Resan visar att helt elektriska transeuropeiska, långväga transporter med endast publika laddstationer redan i dag är möjlig.
Förvärvet av DTK ses av NTG som en milstolpe. Foto: DTK/NTG.

NTG förvärvar DTK

NTG (Nordic Transport Group A/S) meddelar att man förvärvar 100 procent av aktierna i danska DTK BE Holding ApS. Förvärvet markerar en betydande milstolpe för NTG då de fortsätter att utöka sin kapacitet och stärka sin marknadsposition i Norden.
"Jag gillar verkligen att arbeta på lagret och kan nu arbeta på egen hand för det mesta utan hjälp även om min kompis Mario alltid finns där för att hjälpa mig om jag behöver det", säger Ryan som är en av dem som fått anställning på GXO. Foto: GXO.

GXO uppmärksammar World Down Syndrome Day

GXO är en av de största arbetsgivarna för personer med Downs syndrom i Storbritannien och Irland. GXO firade sistlidna helg sitt sjuåriga partnerskap med Downs Syndrome Association välgörenhet, WorkFit.
Renova Miljös laddstationer är publika för både tunga och lätta fordon. Foto: Renova Miljö.

Renova Miljö öppnar snabbladdningsstationer

Renova har under lång tid drivit på utvecklingen mot fordon och bränslen med så liten miljöpåverkan som möjligt. Nu öppnar Renova Miljö tre snabbladdningsstationer för både personbilar och tunga lastbilar. De nya snabbladdningsstationerna är en del av en större satsning på elektrifiering och hållbara transporter.
   Vid SNS-seminariet medverkade från vänster Johan Nyström, VTI, Maria Stockhaus (M), Christian Altmann, Nye Veier, Lennart Kalander, TRV, och Ulrika Heie (C). Foto: Allan Seppa, SNS.

Behöver Trafikverket konkurrensutsättas?

Your Image Description
Behöver Trafikverket konkurrensutsättas? Frågan som ställdes vid ett SNS-seminarium besvarades i princip med ett ja. Deltagarna bekräftade att stora förändringar behövs för att få ut mesta möjliga av statens pengar för infrastruktur och att övriga nordiska länder har mycket att lära Sverige.
"Ökad tillgång till fordonsdata skulle bidra till att göra åkeriernas verksamhet mer lönsam och effektiv", säger Patrik Wallin på Europart.

EUROPART blir medlem i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen välkomnar Europart som ny medlem. Som en ledande aktör inom fordonsindustrins eftermarknad ser företaget stora möjligheter i att samarbeta för att stärka branschen. Svenska Fordonsbranschen ställde frågor till Patrik Wallin, försäljningschef på Europart om medlemskapet, aktuella utmaningar och framtidens fordonsbransch.

Biogasproduktionen måste femdubblas

Industrins biogaskommission har nu överlämnat sin slutrapport "Mer biogas till industrin!" till statssekreterare Daniel Westlén (L). Dagens biogasproduktion på drygt 2 TWh motsvarar bara en bråkdel av det snabbt växande behovet. För att möta industrins behov krävs minst 10 TWh år 2030. Industrins biogaskommission föreslår ett paket av åtgärder.
Det finns åtgärder som minskar risken för allvarliga skador när man kör ner i ett potthål. Foto: Nokian Tyres.

Potthålssäsongen är här – Nokian Tyres ger råd

Varje vår förvandlar potthål nordiska vägar till guppiga hinderbanor som resulterar i däck- och hjulskador, punkteringar, skärskador, bulor på däcksidan, skadade fälgar och hjulinställningsproblem. Dessutom kommer klimatförändringarna sannolikt att förvärra vägskadorna i framtiden.
  Tre av tio hästtransporter har allvarliga fel. Det visar Bilprovningens besiktningsstatistik för 2025. Foto: Bilprovningen.

Bilprovningen: Tre av tio hästsläp har allvarliga brister

Bilprovningens statistik visar hur det är ställt med dem den yrkesmässiga trafiken delar arbetsplatsen Vägen med. Hästägare är måna om att deras djur ska ha det bra när de ska transporteras och ändå visar Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 att vartannat lätt släp för djurtransport, även kallat ”hästtransport”, har brister och att tre av tio har allvarliga fel med krav på ombesiktning.
← Föregående 1 … 37 38 39 40 41 … 1 104 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Miljardsatsning på transportinfrastruktur – Säkra parkeringar i fokus
  2. Ekeri och Bussbygg i nytt ägarsamarbete
  3. ”Bråttomtransport” klampades – krav på 208 000 efter grova överträdelser
  4. Semestertips: Motorsport i fokus på World of Volvo
  5. 1,3 ton kokain hittades i container – elva fälls i omfattande narkotikamål

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy