Nyheter

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag

Organisationer vill ha fler trafikpoliser när nytt regelverk börjar gälla

Den sista delen i implementeringen av mobilitetspaketet skulle ha varit på plats nu i februari. Många andra länder har lyckats, men inte Sverige. Under en pressträff på måndagen redogjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för nya och skärpta regler för utstationering av förare vid utländska transportföretag. Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni 2022.
Transportföretagen och Sveriges Åkeriföretag är positiva till att arbetet med de nya reglerna har tagit fart och båda efterlyser fler trafikpoliser och bilinspektörer som ska se till att reglerna också efterlevs.
Genrebild. Foto: Sveriges Åkeriföretag

SÅ: ”Åkeriföretag inom bygg- och anläggning hårt drabbade av höga bränslepriser”

45 procent av åkeriföretagen som kör inom bygg- och anläggning har inte kunnat kompensera alls för det ökade bränslepriset. Bygg- och anläggning är ett segment där regelbundna prisjusteringar, så kallade indexregleringar, ofta saknas vilket innebär en svår situation för många åkerier. Höga kostnader och stora svårigheter att höja priset gör det svårt att få affärerna att gå ihop över huvud taget. Det skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.