Under kontrollen av stadsbussar i Göteborg 2023 påträffades allvarliga brister varav en del krävde bärgning från platsen. Under kontrollen av stadsbussar i Göteborg 2023 påträffades allvarliga brister varav en del krävde bärgning från platsen.

Intresset för fusket med persontransporter växer

När Connect Bus’ Campusbus gick av vägen mellan Linköping och Norrköping tidigare i höst väcktes frågor om hur 2:or med krav på efterkontroll hanteras – eller inte hanteras.

Att det finns brister inom persontransporter är inte längre en hemlighet, inte minst bland bussar. Redan i februari 2023 intervjuade vi bilinspektör Stefan Karlsson i samband med att man kontrollerat stadsbussar i Göteborg.

Kontrollen de då gjorde visade att det behövs fler kontroller av persontransporter, men att det är svårt med tillsynen när det handlar om exempelvis stadsbussar med ett tajt körschema.

Under kontrollen i Göteborg var bristerna påtagliga, en del direkt farliga och en buss fick även körförbud, men föraren uppmanades av bussbolaget att lämna platsen för att ta sig till depån i stället för att bärgas från platsen. Läs om detta tillfälle här.

I år går Connect Bus Campusbuss av vägen och åter aktualiseras frågan om hur det egentligen står till med när bussar vid besiktning får 2:or med krav på efterkontroll.

I fallet med Campusbussen visar det sig att den aktuella bussen två år i rad varit underkänd för glapp i styrleden. Dock åtgärdades denna kort innan olyckan sker. Vi tar kontakt med Connect Bus och frågar varför bussen, efter att ha underkänts i besiktningen på grund av glapp i styrleden, ändå körts med passagerare i reguljär trafik i över 300 mil efter underkännandet.

Svaret finns i denna artikel. Connect Bus’ svar på varför bussen fortsattes användas i reguljär trafik är: ”Tillsammans med Engströms Lastbilar gjorde vi bedömningen att det inte var så farligt.” Med andra ord underkänner Connect Bus och Engströms Lastbilar besiktningsresultatet Opus i Linköping gjort. Och man bortser från de lagar som gäller i fall som dessa.

När ackrediterade verkstäder släcker tvåor utför de reparationen och anmäler sedan till Transportstyrelsen att felet är åtgärdat och därefter släcker Transportstyrelsen tvåan. Frågetecken uppstår om huruvida alla ackrediterade verkstäder alltid arbetar seriöst.

Medan exempelvis Bilprovning är transparent vilket innebär att man kan begära ut besiktningsunderlag från alla fordon, gäller inte detsamma för ackrediterade verkstäder som omfattas av GDPR.

I fallet med Campusbussen JO-anmäls Swedac, som bland annat har till uppgift att kontrollera de ackrediterade verkstäderna som omfattas av GDPR, av Göran Göransson med insyn i ärendet. JO-bemöter anmälan. En anmälan som sedan läggs ner.

Nu har även annan media insett att något inte är riktigt rätt vad beträffar bussar och hur underkända besiktningar hanteras. Carup har nyligen rapporterat om att de avslöjat att det pågår ett ”systematiskt fusk med bussar och färdtjänstbilar”. Uppgifter som bekräftas av polisen och busschaufförer Carup varit i kontakt med.

Det är åter bilinspektör Stefan Karlsson som får komma till tals och han säger att man känner till problemen. ”Vi arbetar mest med yrkestrafik och lastbilar, men stoppar också bussar i lokaltrafik”, säger Stefan Karlsson, bilinspektör på trafikpolisen i region väst till Carup.

När vi tidigare talade med bilinspektör Stefan Karlsson sade han att det inte är helt okomplicerat att stoppa stadsbussar i trafik varför kontrollerna inte blir täta.

Carup tar sedan upp dödsolyckan vid Tekniska Högskolan i Stockholm i november i år. Precis som Campusbussen i Linköping (som blev godkänd alldeles kort innan olyckan precis som Campusbussen i Linköping), hade stockholmsbussen rullar cirka 200 mil innan den till sist tog sig igenom besiktningen. Campusbussen hade rullat över 300 mil.

När Carup kontrollerar ett stort antal registreringsnummer på bussar och färdtjänstfordon är det inte ovanligt att de rullat hundratals mil innan de blir godkända. Det är värt att notera att om ett fordon vid besiktning beläggs med en tvåa med krav på efterkontroll, får fordonet endast köras till och från besiktning och verkstad för att åtgärda felet.

Men, om ett fordon av polisen påträffas med icke släckt tvåa med krav på efterkontroll, exempelvis en buss, är kostnaden för att ta en buss ur trafik långt större än att riskera en bot för att den används.

Carup möts, precis som vi, av att bussbolagen (i Carups artikel Nobina) förnekar att bussar används med tvåor med krav på efterkontroll. Men i Campusbussen fall och under kontrollerna i Göteborg 2023 blir det otvetydigt tydligt att sådana uttalanden inte helt stämmer med verkligheten. Connect Bus: ”Tillsammans med Engströms Lastbilar gjorde vi bedömningen att det inte var så farligt” och därmed fortsatte bussen att rulla vidare.

En annan fråga vi ställde var huruvida bussförarna får information om att den buss de ska köra har en tvåa med krav på efterkontroll. Svaret uteblev.

I Carups artikel hävdar bussbolaget att ”Nej, vi har inte bussar i trafik som blivit underkända. Bussar som inte passerar en besiktning måste åtgärdas och ombesiktigas innan de kan tas i trafik igen”, säger Transdev.s representant.

Vill du ta del av hela Carups artikel, finner du den här.

En av bussarna under kontrollen i Göteborg hade en läckande bränsletank, men bussbolaget hävdar än i dag att defekta bussar inte rullar i trafik.
En av bussarna under kontrollen i Göteborg hade en läckande bränsletank, men bussbolaget hävdar än i dag att defekta bussar inte rullar i trafik.