En betydande andel av de bussar som ska levereras kommer att vara helt elektriska och ger en stark signal för hållbar mobilitet inom lokal kollektivtrafik och en milstolpe för elektromobilitet i Tyskland.
Partnerskapet mellan de två företagen har funnits sedan 2010 och är ett av de mest framgångsrika samarbetena på den globala bussmarknaden, enligt MAN. Under de senaste 15 åren har nästan 5 000 MAN-bussar levererats till Deutsche Bahn vilka nu körs inom stads- och interurbantrafik.
Med det nya ramavtalet som avsevärt utökar samarbetet, kan Deutsche Bahn välja mellan ett brett utbud av fordon. Bussarna kommer att användas av det regionala transportdotterbolaget DB Regio AG i hela Tyskland.
”Att majoriteten av bussarna kommer från en tillverkare baserad i München är goda nyheter för Tyskland som industriort”, säger Harmen van Zijderveld, ledamot i DB:s styrelse för regionaltrafik.
Bussarna är av flera modeller. Effektiva dieselfordon, innovativa hybridmodeller samt hållbara elbussar. MAN Lions Intercity LE-fordon kommer i tre olika längder levereras för intercitytransporter. Låginstegsmodellen kombinerar hög åkkomfort med effektiv bränsleförbrukning och har en modern design och praktisk flexibilitet.
För stadstrafik ligger fokus på den MAN Lion’s City. Deutsche Bahn kan välja mellan ett brett utbud av låggolvsbussar med konventionell diesel- eller CNG-drift. MAN EfficientHybrid-systemet stöder dessutom ekonomisk drift och bidrar till låga livscykelkostnader.
Ett särskilt fokus ligger på den helt elektriska och prisbelönta MAN Lion’s City E-serien. En betydande andel av de fordon som ska levereras är hållbara stadsbussar med batteridriven drift, tillgängliga i 10-, 12- eller 18-metersversioner.
Avslutningsvis skriver MAN: ”Med ramavtalet som täcker perioden 2027 till 2032 stärker MAN Truck & Bus och Deutsche Bahn sitt långvariga samarbete och skickar gemensamt en tydlig signal för hållbar, effektiv och framtidsinriktad mobilitet inom kollektivtrafiken.”


