När man pratar om kompetensförsörjning tänker många direkt på kommunikationsinsatser för att göra en bransch eller ett företag mer intressant för personer som söker jobb, skriver Transportföretagen. Det är en viktig del, men minst lika viktigt är påverkansarbete.
Påverkansarbete är exempelvis att verka för ett regelverk som underlättar kompetensförsörjningen och kvalitet till exempel att säkerställa att utbildningsinnehållet är relevant och håller rätt nivå. Fel regelverk, fel utbildningsinnehåll och fel urval leder till ökade kostnader utan att lösa grundproblemet, bristen på rätt kompetens i tillräcklig omfattning.
Sveriges Bussföretag arbetar såväl långsiktigt som i det korta perspektivet med alla tre delarna – attraktivitet, påverkan och kvalitet.
Förutsättningarna att matcha medlemsföretagens behov med de personer som står till förfogande på arbetsmarknaden förändras ständigt. De arbetssökande är en mycket varierad grupp från akademiker till personer med låg utbildningsnivå och begränsade relevanta språkkunskaper.
Sveriges Bussföretag och Transportföretagen arbetar därför både med att ta fram en tydlig bild av medlemsföretagens kompetensbehov som att skaffa en förståelse för de arbetssökandes förutsättningar. Därefter förs dialog med politiker, departement, regioner och myndigheter för att genom goda inspel och kunskap bidra till att skapa rätt spelplan.
Det handlar om att påverka så att utbildningar med rätt innehåll erbjuds på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Konkret i vår bransch handlar det mycket om att skapa förutsättningar för utbildningar för att bli förare eller mekaniker, ofta i nära samarbete med Skolverket, Arbetsförmedlingen, regionala beslutsfattare och utbildningsarrangörer.
När det gäller Arbetsförmedlingen är processen något mer sammanhållen. Eftersom hela kedjan-från beslut om utbildning till färdigutbildad arbetskraft – finns inom samma organisation blir dialogen mindre komplex.
Arbetsförmedlingen finns dessutom representerad över hela landet och kan snabbt styra resurser till lokala utbildningsinsatser. Det underlättar branscher när man vill verka för utbildningar som möter de faktiska behoven som identifierats.
Allt handlar om matchning, skriver Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.
Vill du läsa hela artikeln i ämnet, finner du den här.


