Rapporten är en del av förprojektet ReduCT som ska lägga grunden för ett huvudprojekt inom EU:s interregionala samarbete i ÖKS-regionen (Öresund, Kattegat och Skagerrak). Förprojektet har fått stöd från EU:s Interreg ÖKS-program.
De sex hinder som identifierats är:
1) Merkostnaden för att investera i el-lastbilar är för hög
2) Laddinfrastruktur för tunga fordon är otillgänglig
3) Laddtiden är för lång
4) Laddstationerna är underdimensionerade
5) Brist på förutsägbarhet från myndigheter
6) Låg betalningsvilja för gröna lösningar
Enligt Ingelin Noresjø, ledare för Grønt Landtransportprogram, är detta ett stort steg för grön omställning i Norge, Sverige och Danmark.
– Dette er en milstolpe för både GLP och Norge och visar at det er möjligt att samarbeta över landsgränser. Klimautsläppen har inga gränser och därför måste vi samarabeta. Med denna rapport har vi lagt grunden för ett möjligt huvudprojekt som ska bidra till en snabbare omställning av vägtransporter, säger hon.
Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, menar att Sverige ligger efter både Norge och Danmark och att rapporten kan bidra till snabbare omställning i Sverige.
– Som svensk är det förstås tråkigt att konstatera att Sverige ur många aspekter har sämre förutsättningar för omställningen av tunga godstransporter på väg än våra grannländer. Vi saknar styrande vägavgifter, beskattar laddning högt och har Nordeuropas billigaste fossildiesel. Här visar ReduCT på stor och viktig potential för samordnade och förbättrade villkor för omställningen, säger han.
Christian Rohmann, projektledare för Rådet for Grønn Omstilling (RGO), betonar vikten av att använda den kunskap som redan finns kring elektrifiering i Skandinavien.
– Skandinavien är ett av de mest elektrifierade områdena i världen inom vägtransporter och kan mäta sig med det som sker i Kina. För RGO är det viktigt att ha ett bra och konstruktivt samarbete med viktiga aktörer som GLP och 203-sekretariatet eftersom vi tillsammans kan lyfta regionen och nå betydande klimatmål, avslutar han.