Åldersstrukturen inom bussbranschen är mer alarmerande än tidigare befarat. Statistiska Centralbyrån har börjat redovisa 65–69 år som en ny åldersgrupp i arbetsregistret och gruppen utgör 12 procent av förarkåren.
En tredjedel är 60 år eller äldre. Bara 2,8 procent av bussförarna är under 30 år, vilket kan jämföras med drygt 20 procent av lastbilsförarna i samma ålderskategori. Med så många äldre och så få yngre förare i branschen, riskerar förarbristen kommande år att försämra tillgängligheten i kollektivtrafiken ytterligare.
Det finns redan en stor brist på bussförare, men nu ser läget ännu värre än man tidigare befarat.
– Ekvationen går inte ihop när vi kommande år har stora pensionsavgångar, men samtidigt så pass få yngre förare. Det riskerar i grunden den kollektivtrafik som hundratusentals svenskar är beroende av för att få livspusslet att gå ihop, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Något som kan motverka den negativa trenden är ett förändrat regelverk på EU-nivå som tidigare gjort det praktiskt omöjligt för personer under 24 år att köra buss utan restriktioner. Tidigare i veckan beslutade EU-parlamentet att sänka åldern till 21 år. För att det ska bli verklighet krävs att regeringen snabbt för in direktivet i svensk lagstiftning.
Ett av de största hindren mot att få in fler unga i yrket har således varit det regelverk som styr hur och när man kan ta busskörkort.
– Det nya direktivet är ett steg i rätt riktning och nu gäller det att den svenska regeringen trycker på knappen och skyndsamt för in det i svensk lag, säger Anna Grönlund.


