Girteka, Europas största transportföretag med egen fordonsflotta, fortsätter att växa och Polen får en allt viktigare roll i bolagets utveckling. På den polska marknaden ligger fokus dels på att bygga ut förmedlingstjänster inom vägtransporter, dels på att öka effektiviteten vid företagets största transportbas i Sady utanför Poznań.
I januari 2025 öppnade Girteka en speditörsenhet i Warszawa med målet att bredda sitt utbud och öka kapaciteten genom samarbete med polska och europeiska transportörer. Idag står förmedlingstjänster för mindre än fem procent av koncernens fullasttransporter, men ambitionen är att höja andelen till omkring 25 procent. Personalstyrkan i Warszawa förväntas växa från cirka 15 personer till uppemot 100.
För att nå detta ska företaget utveckla sina tjänster, fördjupa samarbetet med transportörer och vidareutveckla den digitala plattformen Girteka Partners Portal. Plattformen lanserades 2024 och ska bland annat underlätta hantering av last- och transportdokumentation samt förbättra kostnads- och kapacitetsoptimering. Ett nytt inslag är en snabbetalningsfunktion som syftar till att ge transportörer snabbare likviditet.
Även anläggningen i Sady har en central roll i företagets polska verksamhet. Basen fungerar som servicecenter för den egna fordonsflottan och som utbildningsplats för förare genom Girtekas förarakademi. Tre år efter öppningen planeras nu en rad projekt för att höja effektiviteten ytterligare, bland annat införande av LEAN-metodik och utbyggd integration av SAP-system för personal- och fordonsadministration.
Utbyggnaden omfattar även rekrytering av fler tekniska tjänster inom fordonsunderhåll, exempelvis mekaniker, däckmontörer, lagerpersonal, svetsare, elektriker och billackerare.
Satsningarna är en del av koncernens strategi för att modernisera fordonsparken och säkra långsiktig konkurrenskraft. Girteka har nyligen säkrat finansiering på motsvarande 173 miljoner euro för detta ändamål och planerar inköp av upp till 8 000 lastbilar och släp under perioden 2025–2026.